Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta. Nuorten mielenterveys on ajankohtainen aihe, sillä eri tutkimuksissa lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tytöillä lisääntynyt. Vaikka koululla ja erityisesti opettajilla on merkittävä rooli mielenterveyden tukemisessa ja liikunnanopetuksen tehtävään kuuluu oppilaiden hyvinvointiin vaikuttaminen tukemalla psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista kehoon, aiheeseen liittyvää tutkimusta on melko vähän. Tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä selvittää liikunnanopettajien keinoja tukea oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielman avulla on mahdollista lisätä liikunnanopettajien tietoisuutta omasta merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä antaa liikunnanopettajille keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teoreettisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän liikunnanopettajaa ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Liikunnanopettajien merkityksestä ja vaikutusmahdollisuuksista muodostui kolme pääluokkaa: 1) liikunnan oppiaineen ja liikunnanopettajien rooli, 2) mielenterveyttä tukevat asiat, joihin liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan sekä 3) mielenterveyden tukemiseen vaikuttavat asiat. Liikunnanopettajien keinot tukea oppilaiden mielen hyvinvointia liikunnanopetuksessa jakautuivat didaktisiin sekä pedagogisiin keinoihin. Mielenterveyden häiriöiden tai haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden tukemisen keinot jakautuivat keinoihin tukea opetuksessa sekä sen ulkopuolella.
Liikunnanopettajat kokivat liikunnanopetuksella olevan merkitystä oppilaiden mielenterveyden tukemisessa, ja pääosin liikunnanopetuksen merkityksen koettiin olevan suuri. Liikunnanopettajilla oli kuitenkin erilaisia kokemuksia merkityksestään sekä vaikutusmahdollisuuksistaan. Liikunnanopetuksella ja -opettajilla koettiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti oppilaiden mielenterveyteen. Liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan myönteisiin kokemuksiin sekä yksilön mielenterveyttä suojaaviin tekijöihin ja he kokivat omien resurssiensa sekä ryhmäkoon erityisesti vaikuttavan mahdollisuuksiinsa tukea oppilaiden mielenterveyttä. Keinoista tukea mielen hyvinvointia korostuivat ryhmittely, sisältöihin liittyvät keinot, liikunnan avulla kasvattaminen sekä oppilaiden huomioiminen. Opetusjärjestelyt, vuorovaikutus, oppilaan tilanteen edistäminen sekä muu yhteistyö painottuivat keinoista tukea mielenterveyden haasteiden tai häiriöiden kanssa kamppailevia oppilaita. Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä liikunnanopetuksen merkityksellisyydestä ja mahdollisuuksista oppilaiden mielenterveyden tukemisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
"Seksuaalisuushan on meissä vauvasta vaariin" : luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta
Jakoaho, Anna; Savelainen, Sannimaari (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien ja terveydenhoitajien kokemuksia 3.-6.-luokkien oppilaiden seksuaaliterveyden tukemisesta. Tarkastelussa on sekä omassa työssä tapahtuva seksuaaliterveyden tukeminen ... -
Opettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden tukemisesta ensimmäisellä luokalla
Riivari, Katja (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itsesäätelytaidoista ja niiden haasteista ensimmäisellä luokalla sekä saada tietoa opettajien keinoista itsesäätelytaitojen tukemiseen. ... -
Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
Ranta, Susanna (2015)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.