dc.contributor.advisor | Huovinen, Terhi | |
dc.contributor.author | Mikkelä, Venla | |
dc.date.accessioned | 2024-11-20T09:37:01Z | |
dc.date.available | 2024-11-20T09:37:01Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98537 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli tutkia liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta. Nuorten mielenterveys on ajankohtainen aihe, sillä eri tutkimuksissa lasten ja nuorten itseraportoima mielenterveysoireilu on varsinkin tytöillä lisääntynyt. Vaikka koululla ja erityisesti opettajilla on merkittävä rooli mielenterveyden tukemisessa ja liikunnanopetuksen tehtävään kuuluu oppilaiden hyvinvointiin vaikuttaminen tukemalla psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista kehoon, aiheeseen liittyvää tutkimusta on melko vähän. Tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien kokemuksia merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä selvittää liikunnanopettajien keinoja tukea oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielman avulla on mahdollista lisätä liikunnanopettajien tietoisuutta omasta merkityksestään ja vaikutusmahdollisuuksistaan oppilaiden mielenterveyden tukemisessa sekä antaa liikunnanopettajille keinoja oppilaiden mielenterveyden tukemiseen.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja teoreettisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän liikunnanopettajaa ja se analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Liikunnanopettajien merkityksestä ja vaikutusmahdollisuuksista muodostui kolme pääluokkaa: 1) liikunnan oppiaineen ja liikunnanopettajien rooli, 2) mielenterveyttä tukevat asiat, joihin liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan sekä 3) mielenterveyden tukemiseen vaikuttavat asiat. Liikunnanopettajien keinot tukea oppilaiden mielen hyvinvointia liikunnanopetuksessa jakautuivat didaktisiin sekä pedagogisiin keinoihin. Mielenterveyden häiriöiden tai haasteiden kanssa kamppailevien oppilaiden tukemisen keinot jakautuivat keinoihin tukea opetuksessa sekä sen ulkopuolella.
Liikunnanopettajat kokivat liikunnanopetuksella olevan merkitystä oppilaiden mielenterveyden tukemisessa, ja pääosin liikunnanopetuksen merkityksen koettiin olevan suuri. Liikunnanopettajilla oli kuitenkin erilaisia kokemuksia merkityksestään sekä vaikutusmahdollisuuksistaan. Liikunnanopetuksella ja -opettajilla koettiin olevan mahdollisuuksia vaikuttaa sekä positiivisesti että negatiivisesti oppilaiden mielenterveyteen. Liikunnanopettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan myönteisiin kokemuksiin sekä yksilön mielenterveyttä suojaaviin tekijöihin ja he kokivat omien resurssiensa sekä ryhmäkoon erityisesti vaikuttavan mahdollisuuksiinsa tukea oppilaiden mielenterveyttä. Keinoista tukea mielen hyvinvointia korostuivat ryhmittely, sisältöihin liittyvät keinot, liikunnan avulla kasvattaminen sekä oppilaiden huomioiminen. Opetusjärjestelyt, vuorovaikutus, oppilaan tilanteen edistäminen sekä muu yhteistyö painottuivat keinoista tukea mielenterveyden haasteiden tai häiriöiden kanssa kamppailevia oppilaita. Tutkielman tulokset vahvistavat käsitystä liikunnanopetuksen merkityksellisyydestä ja mahdollisuuksista oppilaiden mielenterveyden tukemisessa. | fi |
dc.format.extent | 119 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | CC BY | |
dc.title | Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden mielenterveyden tukemisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411207373 | |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Sport Pedagogy | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |