Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorRitaranta, Juudit
dc.date.accessioned2024-11-18T06:47:35Z
dc.date.available2024-11-18T06:47:35Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98482
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin vanhemman matematiikka-ahdistus on yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen 3. luokalla. Lisäksi selvitettiin, missä määrin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset sekä niiden interaktio liittyvät kotitehtävissä auttamisen määrään tai vanhemman tunteisiin kotitehtävätilanteissa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin vanhemmilta kyselylomakkeella, joka sisälsi vanhemman arviot sekä vanhemman että lapsen matematiikka-ahdistuksesta, matematiikan kotitehtävissä auttamisen määrästä sekä vanhemman kokemista tunteista kotitehtävätilanteissa (N = 319). Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten välistä yhteyttä tutkittiin ristiintaulukoinnilla. Vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistusten yhteyttä kotitehtävätilanteisiin taas tutkittiin kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten mukaan vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä lapsen matematiikka-ahdistukseen. Yhdysvaikutusta lapsen ja vanhemman matematiikka-ahdistuksilla ei ollut kotitehtävätilanteisiin liittyen, mutta lapsen matematiikka-ahdistus oli yhteydessä kotitehtävissä auttamisen määrään ja vanhemman kokemaan tyytyväisyyteen, avuttomuuteen sekä turhautumiseen tai stressiin. Lisäksi vanhemman matematiikka-ahdistus oli yhteydessä vanhemman kokemaan avuttomuuteen sekä turhautumisen tai stressiin. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että vanhemman matematiikka-ahdistus lisää lapsen riskiä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi saatiin tietoa siitä, millä tavoin vanhemman ja lapsen matematiikka-ahdistukset liittyvät kotitehtävätilanteisiin.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkotitehtävätilanteet
dc.subject.othermatematiikka-ahdistus
dc.titleKotitehtävätilanteiden rooli matematiikka-ahdistuksen ylisukupolvisessa välittymisessä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411187323
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoylisukupolvisuus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysokotitehtävät
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright