Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorvon Bonsdorff, Pauline
dc.date.accessioned2024-11-14T11:08:57Z
dc.date.available2024-11-14T11:08:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationvon Bonsdorff, P. (2015). Barnkulturforskning som tvärvetenskapligt forskningsområde. <i>Barn</i>, <i>2015</i>(3-4), 125-136. <a href="https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3465" target="_blank">https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3465</a>
dc.identifier.otherCONVID_25513015
dc.identifier.otherTUTKAID_68986
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98428
dc.description.abstractThe article discusses multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity with a focus on child culture research. Multidisciplinarity is today a popular catchword, as it is assumed that new knowledge and new questions are born in the border areas between disciplines. A historical perspective however shows that research is constantly changing. In addition to methods, theories and research objects disciplines are held together by their traditions and constitute interpretive communities with internalised principles. Childhood studies is discussed as a multidisciplinary field of research with a central transdisciplinary element: the idea that children are social and cultural agents. The transdisciplinary is described as an ”ethical pulse” that can cross the borders between research, culture, and society. Next the value of interdisciplinary research processes and the impact of interpretive communities on concepts is discussed. Interdisciplinarity can increase reflectivity but it requires some degree of scientific realism. Finally child culture research is discussed as a multidisciplinary field, and it is suggested that the idea of the aesthetic as key to children’s life and children as key to the aesthetic might constitute its transdisciplinary element.en
dc.description.abstractArtikeln behandlar multidisciplinaritet, interdisciplinaritet och transdisciplinaritet med fokus på barnkulturforsking. Inledningsvis konstateras att tvärvetenskaplighet är ett populärt begrepp, då man utgår ifrån att ny kunskap och nya frågor genereras i gränsområdena mellan discipliner. För det andra visar ett historiskt perspektiv att vetenskapen hela tiden förändras. Förutom av metoder, teorier och forskningsobjekt hålls discipliner samman av sina traditioner och bildar tolkningssamfund med internaliserade principer. Barndomsforskningen presenteras i ett tredje avsnitt som ett multidisciplinärt forskningsområde med ett centralt transdisciplinärt element: idén om barn som samhälleliga och kulturella aktörer. Det transdisciplinära beskrivs som en ”etisk puls”, som kan korsa också gränserna mellan vetenskap, kultur och samhälle. I följande avsnitt diskuteras värdet av interdisciplinära forskningsprocesser och tolkningssamfundens inverkan på innebörden av begrepp. Interdisciplinaritet kan öka forskningens reflexivitet men förutsätter vetenskaplig realism. Till sist diskuteras barnkulturforskningen som tvärvetenskapligt forskningsområde. Dess transdisciplinära element kunde vara idén om det estetiska som en nyckel till barns verksamhet, och barn som en nyckel till det estetiska.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoswe
dc.publisherNorsk senter for barneforskning
dc.relation.ispartofseriesBarn
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleBarnkulturforskning som tvärvetenskapligt forskningsområde
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411147270
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange125-136
dc.relation.issn0800-1669
dc.relation.numberinseries3-4
dc.relation.volume2015
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Pauline Von Bonsdorff
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysomonitieteisyys
dc.subject.ysopoikkitieteisyys
dc.subject.ysotieteidenvälisyys
dc.subject.ysolastenkulttuuri
dc.subject.ysokulttuurintutkimus
dc.subject.ysolapsitutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11916
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11917
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11915
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4804
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7493
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10948
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.5324/barn.v33i3.3465
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0