Barnkulturforskning som tvärvetenskapligt forskningsområde
von Bonsdorff, P. (2015). Barnkulturforskning som tvärvetenskapligt forskningsområde. Barn, 2015(3-4), 125-136. https://doi.org/10.5324/barn.v33i3.3465
Julkaistu sarjassa
BarnTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© 2020 Pauline Von Bonsdorff
The article discusses multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity with a focus on child culture research. Multidisciplinarity is today a popular catchword, as it is assumed that new knowledge and new questions are born in the border areas between disciplines. A historical perspective however shows that research is constantly changing. In addition to methods, theories and research objects disciplines are held together by their traditions and constitute interpretive communities with internalised principles. Childhood studies is discussed as a multidisciplinary field of research with a central transdisciplinary element: the idea that children are social and cultural agents. The transdisciplinary is described as an ”ethical pulse” that can cross the borders between research, culture, and society. Next the value of interdisciplinary research processes and the impact of interpretive communities on concepts is discussed. Interdisciplinarity can increase reflectivity but it requires some degree of scientific realism. Finally child culture research is discussed as a multidisciplinary field, and it is suggested that the idea of the aesthetic as key to children’s life and children as key to the aesthetic might constitute its transdisciplinary element.
...
Artikeln behandlar multidisciplinaritet, interdisciplinaritet och transdisciplinaritet med fokus på barnkulturforsking. Inledningsvis konstateras att tvärvetenskaplighet är ett populärt begrepp, då man utgår ifrån att ny kunskap och nya frågor genereras i gränsområdena mellan discipliner. För det andra visar ett historiskt perspektiv att vetenskapen hela tiden förändras. Förutom av metoder, teorier och forskningsobjekt hålls discipliner samman av sina traditioner och bildar tolkningssamfund med internaliserade principer. Barndomsforskningen presenteras i ett tredje avsnitt som ett multidisciplinärt forskningsområde med ett centralt transdisciplinärt element: idén om barn som samhälleliga och kulturella aktörer. Det transdisciplinära beskrivs som en ”etisk puls”, som kan korsa också gränserna mellan vetenskap, kultur och samhälle. I följande avsnitt diskuteras värdet av interdisciplinära forskningsprocesser och tolkningssamfundens inverkan på innebörden av begrepp. Interdisciplinaritet kan öka forskningens reflexivitet men förutsätter vetenskaplig realism. Till sist diskuteras barnkulturforskningen som tvärvetenskapligt forskningsområde. Dess transdisciplinära element kunde vara idén om det estetiska som en nyckel till barns verksamhet, och barn som en nyckel till det estetiska.
...
Julkaisija
Norsk senter for barneforskningISSN Hae Julkaisufoorumista
0800-1669Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25513015
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matkalla lapsuuden historiaan
Vehkalahti, Kaisa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2023)Vuoden vaihteessa ilmestyi ensimmäinen suomenkielinen teos lapsuuden historian tutkimusmenetelmistä, muhkea tietopaketti Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen. Lapsuutta pidetään edelleenkin usein ’uutena’ ja ... -
Interdisciplinary Value
Karhulahti, Veli-Matti (Linnaeus University, 2024) -
Co-Constructing Multidisciplinary Coherence in Subject Teacher Education : Students’ Reflections in Group Discussions
Roiha, Anssi; Heinonen, Pilvi (Springer VS, 2024)This article examines how disciplinary coherence is (co)constructed at the student-oriented level in pedagogical studies at the University of Turku. Based on group discussion data, we analyze how coherence is (co)constructed ... -
From Visceral to the Aesthetic
Ryynänen, Max; Kosonen, Heidi S.; Ylönen, Susanne C. (Routledge, 2023)We recoil at the thought of eating rotten meat or moldy strawberries and feel uncomfortable with the bad breath of a person we do not specifically like. We may feel disgusted when Divine, one of the protagonists of John ... -
Cultural Approaches to Disgust and the Visceral
Ryynänen, Max; Kosonen, Heidi; Ylönen, Susanne (Routledge, 2023)This edited volume traces cultural appearances of disgust and investigates the varied forms and functions disgust takes and is given in both established and vernacular cultural practices. Contributors focus on the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.