Lukupiirit kielenoppimista tukemassa
Päivärinne, S., Kastari, M., Jokela, H., Jytilä, R., Kekki, N., Parente-Čapková, V., & Udd, T. (2024, 15.5.2024). Lukupiirit kielenoppimista tukemassa. In Kielibuustin pedagogiikkapankki. Kielibuusti-hanke. https://www.kielibuusti.fi/fi/suomenopettajat/pedagogiikkapankki/opetuskokeiluja/lukupiirit-kielenoppimista-tukemassa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
©2024 Sari Päivärinne, Mervi Kastari, Hanna Jokela, Riitta Jytilä, Niina Kekki, Viola Parente-Čapková, Taija Udd
Miten lukupiiritoiminta voi edistää suomen kielen oppimista? Millaisia lukupiirejä aikuisille suomen kielen oppijoille on järjestetty? Entä millaisia kokemuksia niistä on saatu? Lukupiirejä eri kielitaitotasoilla on testattu ja tutkittu mm. Helsingin, Turun ja Jyväskylän yliopistoissa.
Julkaisija
Kielibuusti-hankeKuuluu julkaisuun
Kielibuustin pedagogiikkapankkiAsiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kielibuusti.fi/fi/suomenopettajat/pedagogiikkapankki/opetuskokeiluja/lukupiirit-kielenoppimista-tukemassaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/243554802
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Miksi ja miten käyttää selkokirjallisuutta S2-opetuksessa?
Kastari, Mervi (Tampereen seudun S2-opettajat ry., 2020)S2 merkitsee suomea toisena kielenä. Monet sen käyttäjät ovat maahanmuuttajia. S2-lukijat ovatkin eräs merkittävä selkokirjallisuuden lukijaryhmä. Myös kielenopetuksessa monet opettajat suosivat selkokirjallisuutta, sillä ... -
Musiikin toimintaympäristö lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen tukemisessa
Jurkka, Eveliina (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää musiikin oppimisympäristö, jonka avulla voidaan vahvistaa lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen taitoja. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään seitsemän ... -
Kielenoppimista tukeva arviointi
Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ... -
S2-lukija tulkitsijana selkomukautetun kaunokirjallisuuden lukupiirissä
Kastari, Mervi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)This article discusses reading circles of adult Finnish as a second language (L2) readers. The books that were read and discussed in the circles were easy-to-read fiction. The study focuses on how the readers interpret ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.