dc.contributor.author | Sirén, Marjo | |
dc.contributor.author | Leino, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2024-11-12T13:24:27Z | |
dc.date.available | 2024-11-12T13:24:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Sirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(4), 3-7. | |
dc.identifier.other | CONVID_194682469 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98330 | |
dc.description.abstract | Neljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää oppilaiden lukutaitokokeen lisäksi laajan taustakyselyaineiston oppilailta, opettajilta, rehtoreilta ja lasten huoltajilta. Vuonna 2021 PIRLS-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa tietokoneilla. Samaan aikaan kerätyssä vertailuaineistossa ei kuitenkaan havaittu osaamisessa eroa sen perusteella, käyttivätkö oppilaat paperista vai digitaalista toteutustapaa tehdessään samoja tehtäviä. Digitoteutuksessa mukana oli myös verkkolukemista jäljitteleviä tekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä. Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Finra ry | |
dc.relation.ispartofseries | Kielikukko | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | PIRLS 2021 -tutkimus | |
dc.title | Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202411127175 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 3-7 | |
dc.relation.issn | 0780-0940 | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 42 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Finra ry, 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.relation.grantnumber | OKM/473/520/2017 | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | arviointitutkimus | |
dc.subject.yso | lukuharrastus | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20611 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10223 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27093 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundinginformation | Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta. | |
dc.type.okm | D1 | |