Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista
Sirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. Kielikukko, 42(4), 3-7.
Julkaistu sarjassa
KielikukkoPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Finra ry, 2023
Neljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää oppilaiden lukutaitokokeen lisäksi laajan taustakyselyaineiston oppilailta, opettajilta, rehtoreilta ja lasten huoltajilta. Vuonna 2021 PIRLS-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa tietokoneilla. Samaan aikaan kerätyssä vertailuaineistossa ei kuitenkaan havaittu osaamisessa eroa sen perusteella, käyttivätkö oppilaat paperista vai digitaalista toteutustapaa tehdessään samoja tehtäviä. Digitoteutuksessa mukana oli myös verkkolukemista jäljitteleviä tekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä. Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.
Julkaisija
Finra ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194682469
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisätietoja rahoituksesta
Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Text authenticity in international reading literacy assessment : focusing on PISA 2000
Sulkunen, Sari (University of Jyväskylä, 2007)Sari Sulkunen tutki väitöstyössään PISAn (Programme for International Student Assessment) lukutaitokokeessa olleiden tekstien autenttisuutta eli tyypillisyyttä ja kiinnostavuutta suomalaisnuorten kokemuspiirissä. Hän ... -
Tarkkaavaisuus- ja lukusujuvuusongelmien päällekkäistyminen toisella luokalla ja yhteys myöhempään lukusujuvuuden sekä luetun ymmärtämisen kehittymiseen
Ulvinen, Emmi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko tarkkaavaisuus- tai lukusujuvuusongelmat tai niiden päällekkäistyminen toisella luokalla lukusujuvuuden tai luetun ymmärtämisen kehitystä kolmannella ja neljännellä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.