Show simple item record

dc.contributor.authorSirén, Marjo
dc.contributor.authorLeino, Kaisa
dc.date.accessioned2024-11-12T13:24:27Z
dc.date.available2024-11-12T13:24:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSirén, M., & Leino, K. (2023). Nostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(4), 3-7.
dc.identifier.otherCONVID_194682469
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98330
dc.description.abstractNeljäsluokkalaisten lukutaidon tasoa tarkastelevan PIRLS-tutkimuksen (Progress in International Reading Literacy Study) uusimmat tulokset julkaistiin toukokuussa 2023. Viiden vuoden välein toistuva tutkimus sisältää oppilaiden lukutaitokokeen lisäksi laajan taustakyselyaineiston oppilailta, opettajilta, rehtoreilta ja lasten huoltajilta. Vuonna 2021 PIRLS-tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa tietokoneilla. Samaan aikaan kerätyssä vertailuaineistossa ei kuitenkaan havaittu osaamisessa eroa sen perusteella, käyttivätkö oppilaat paperista vai digitaalista toteutustapaa tehdessään samoja tehtäviä. Digitoteutuksessa mukana oli myös verkkolukemista jäljitteleviä tekstejä ja niihin liittyviä tehtäviä. Tässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherFinra ry
dc.relation.ispartofseriesKielikukko
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherPIRLS 2021 -tutkimus
dc.titleNostoja neljäsluokkalaisten lukutaitotutkimuksen tuloksista
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411127175
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange3-7
dc.relation.issn0780-0940
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume42
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Finra ry, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/473/520/2017
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysoarviointitutkimus
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20611
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10223
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27093
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationTässä kirjoituksessa kokoamme PIRLS 2021 -tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ja havaintoja erityisesti kouluyhteisön näkökulmasta.
dc.type.okmD1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright