Show simple item record

dc.contributor.authorTanhuanpää, Ari
dc.date.accessioned2024-11-08T12:49:11Z
dc.date.available2024-11-08T12:49:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationTanhuanpää, A. (2017). Taideteoksen materiaalisuus ongelmana. <i>Konservaattori</i>, <i>2017</i>(2), 20-24. <a href="https://bin.yhdistysavain.fi/1596861/HUmCr0QkxYQC8m5MDaoI0UD_OH/Konservaattori_2_2017_nettilehti.pdf" target="_blank">https://bin.yhdistysavain.fi/1596861/HUmCr0QkxYQC8m5MDaoI0UD_OH/Konservaattori_2_2017_nettilehti.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_27289673
dc.identifier.otherTUTKAID_75358
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98225
dc.description.abstractKonservointialan pyrkimyksenä on pitkään ollut nostaa konservaattorin ammatillista asemaa ja kohottaa konservointi itsessään tieteenalaksi tieteenalojen joukossa – tämä on täysin kannatettavaa. Ongelmallisena voidaan pitää vain niitä keinoja, joilla konservointi on pyritty nostamaan tieteenalaksi. Oman työurani aikana minulle on muodostunut käsitys, että konservointia ja sen piirissä harjoitettua tutkimusta pidetään sitä ”tieteellisempänä”, mitä enemmän luonnontieteellistä analytiikkaa siinä on sovellettu. Taiteentutkimuksessa puolestaan konservoinnin ja siitä johdetun teknisen taidehistorian ainoaksi tehtäväksi on tahtonut jäädä yksinomaan perinteisten taidehistoriallisten kysymyksenasettelujen palveleminen. Mitenkään väheksymättä taidehistoriaa sen paremmin kuin luonnontieteellisten tutkimusmenetelmien asemaa esineellisen kulttuuriperinnön tutkimuksessa pyrin esittämään väitöskirjassani, että mitä enemmän taidekonservoinnin on nähty saavan oikeutuksensa yksinomaan taidehistorialta ja mitä enemmän ”kovien tieteiden” analytiikkaa on tuotu konservoinnin piiriin, sitä enemmän se, mistä konservoinnissa varsinaisesti on kysymys, on jäänyt ajattelematta. Näkemykseni onkin se, että konservoinnilla on enemmän yhteistä filosofian ja estetiikan kuin historiatieteiden – tässä tapauksessa taidehistorian – kanssa. Ohessa Jyväskylän yliopistossa 10.6.2017 pitämäni taidehistorian väitöskirjani hieman uudelleenmuotoiltu Lectio precursoria.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto ry
dc.relation.ispartofseriesKonservaattori
dc.relation.urihttps://bin.yhdistysavain.fi/1596861/HUmCr0QkxYQC8m5MDaoI0UD_OH/Konservaattori_2_2017_nettilehti.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTaideteoksen materiaalisuus ongelmana
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411087073
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange20-24
dc.relation.issn2489-8384
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume2017
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotaidefilosofia
dc.subject.ysotaidehistoria
dc.subject.ysotaiteentutkimus
dc.subject.ysokonservointi
dc.subject.ysotaideteokset
dc.subject.ysomateriaalisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5597
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19845
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18318
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p778
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26978
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmD1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright