Building a school as a learning community : exploring the development of a unified comprehensive school in Finland
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
Tämä väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin uuden yhteiskoulun kehittämistä oppivana yhteisönä. Tutkimus selvitti, miten oppivan yhteisön kehittämismalli tukee ala- ja yläkoulun opettajien, rehtorien sekä tiimien kehittämistä kohti uutta yhtenäiskoulua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Uutta luova asiantuntijuus -hankkeen rinnalla. Osallistujina olivat koulun ala- ja yläkoulun opettajat sekä rehtorit. Ensimmäisessä osatutkimuksessa haastateltiin kaikki koulun luokanopettajat, aineenopettajat ja erityisopettajat (N=41) kehittämisprojektin alussa. Osatutkimuksissa II ja III haastateltiin kouluyhteisön silloisia rehtoreita ja tiiminvetäjinä toimineita opettajia (N=7) pitkäkestoisen kehittämisprojektin päätteeksi. Tulokset osoittavat, että uuden kouluyhteisön rakentamista haastavat monet tekijät, jotka kumpuavat paikallisista ja koulujärjestelmän traditioista sekä toimintatavoista, jotka ovat edelleen läsnä nykykouluissa. Tulokset korostavat keskustelun, dialogin ja yhteisöllisten työtapojen merkitystä koulun yhteisen vision kiinnittymisessä arkeen sekä tiimioppimisen tärkeyttä kehittämisen tukena. Lisäksi kehittämistyöhön vaikuttavat opettajien odotukset työskennellä kehittämistiimeissä sekä kahden yhdistyvän koulun erilaiset käytänteet. Tutkimus avaa yhtenäiskoulukehityksen taustoja ja pohtii näiden merkitystä peruskoulun kehittämisen haasteille ja mahdollisuuksille. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten kouluyhteisön opettajien mielenmallit, jaetun vision toteutuminen ja tiimioppiminen tukevat uuden kouluyhteisön kehittämistä.
...
This doctoral study consists of three substudies that examine the development of a new comprehensive school as a learning community. The research investigates how the learning community development model presented in this dissertation supports the growth of primary and lower-secondary school teachers, principals, and teams toward a new unified comprehensive school. This study was conducted as a qualitative case study alongside the Creative Expertise project. Participants included teachers and principals from both primary and lower-secondary levels. In the first substudy, all classroom teachers, subject teachers, and special education teachers (N=41) were interviewed at the beginning of the school development process, while the second and third substudies involved interviews with the principals and teacher team leaders (N=7) of the school community at the conclusion of long-term developmental collaboration. The construction of the new school community is challenged by numerous factors stemming from both local and systemic traditions and practices that still persist in comprehensive schools. The findings emphasize the dialogue and discussion regarding collaborative working methods and their importance in anchoring the shared vision to the school’s daily practices and in supporting team learning in the school. Teachers’ expectations and readiness to work in development teams, along with the differing practices and operational methods of the two merging schools, were found to impact the development work of the unified school as a learning community. In addition, this research explores the background and continuity of comprehensive school development and the implications for the current challenges and opportunities in basic education development. The findings enhance our understanding of how the mental models of teachers in the school community, the shared vision of the merging schools, and team learning act as facilitators for school development.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0386-3ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2022). Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community. Educational Studies. DOI: 10.1080/03055698.2022.2052809
- Artikkeli II: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). A shared vision for a school : developing a learning community. Educational Research. DOI: 10.1080/00131881.2024.2361412
- Artikkeli III: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). School development through team learning: exploring the potential of teams in a learning community. Manuscript under review for publication.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3580]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments
Hankala, Mari; Kankaanranta, Marja; Rousi, Rebekah; Mehtälä, Saana; Merjovaara, Olli (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2023)This study focuses on Finnish pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments. The study included 181 participants: 38 pre-service teachers, 79 primary school ... -
Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland
Ollikainen, Jani-Petteri (Elsevier BV, 2021)This study focused on the labor market effects of the Finnish comprehensive school reform in 1972–1977 over the lifecycle. The reform increased the age at which students are separated into vocational and general tracks ... -
Voices heard and lessons learnt : Exploring multiple knowledges and local participation in a community-based integrated early childhood development project in rural South Africa
Murray, Jaclyn; Rudolph, Norma (Trnava University, 2019)Following calls for diverse and contextual perspectives of the rich lives of young children, their families and communities from/in the Global South, this paper presents critical reflections emerging from a three-year ... -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ... -
An exploration into the applicability of school principals' training on the principals' leadership practices in Finland
Kakon Montua Ajua, Shantal (2012)Quality leadership preparation has been shown to have positive influences on leadership practices of graduates. With five formal categories of leadership training programmes in the decentralized Finnish educational system, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.