Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland
Ollikainen, J.-P. (2021). Comprehensive School Reform and Labor Market Outcomes over the Lifecycle : Evidence from Finland. Labour Economics, 68, Article 101952. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2020.101952
Julkaistu sarjassa
Labour EconomicsTekijät
Päivämäärä
2021Oppiaine
TaloustiedePäätöksentekoa tukeva taloustiede ja talouden kilpailukyky (painoala)Empirical MicroeconomicsBasic or discovery scholarshipEconomicsPolicy-Relevant Economics and Competitiveness of Economy (focus area)Empirical MicroeconomicsBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© 2020 Elsevier B.V. All rights reserved.
This study focused on the labor market effects of the Finnish comprehensive school reform in 1972–1977 over the lifecycle. The reform increased the age at which students are separated into vocational and general tracks from 11 to 16 as well as updated the curriculum to include more general content instead of vocational. Using longitudinal administrative register data and exploiting the gradual implementation of the reform, I found a negative effect on employment in early career and a positive effect later in the lifecycle. Results for labor earnings are more nuanced and sensitive to different model specifications, but a positive effect was found in the late career. After the reform, the treated were more likely to choose academic secondary education which could mediate the effects on employment. The results were similar for men and women.
Julkaisija
Elsevier BVISSN Hae Julkaisufoorumista
0927-5371Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47107522
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1368]
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisätietoja rahoituksesta
This research was funded by the Strategic Research Council at the Academy of Finland (grant 293445).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
How do educational reforms change the share of students in special education? Trends in special education in Finland
Pulkkinen, Jonna; Räikkönen, Eija; Jahnukainen, Markku; Pirttimaa, Raija (Sage Publications Ltd., 2020)Recent European and global trends in education have been to promote inclusive education and expand education, resulting in the increased provision of special education. In promoting inclusive education, recent special ... -
Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s
Levo, Tuija (2014)Tiivistelmä – Abstract Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ... -
The effect of education on migration : evidence from school reform
Böckerman, Petri; Haapanen, Mika (University of Jyväskylä, 2010) -
Labour market reforms, institutions, and the quality of employment : should we all follow German Hartz model in reforming labour markets?
Mähönen, Erno (2015)Underemployment and aging population are major threats for several European economies. This study asks, whether partial labour market reforms, similar to German Hartz reforms, were good choices for other European countries, ... -
Peruskoulusta elämänkouluun : ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen
Kuronen, Ilpo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2010)Lasten ja nuorten vointi koulussa on kehittynyt vastakkaisiin suuntiin. Enemmistö voi hyvin, mutta yhä useampi kärsii esimerkiksi jännittämisestä, keskittymis- ja motivaatiovaikeuksista, kiusaamisesta, masennuksesta tai ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.