Building a school as a learning community : exploring the development of a unified comprehensive school in Finland
Abstract
Tämä väitöstutkimus koostuu kolmesta osatutkimuksesta, joissa tarkasteltiin uuden yhteiskoulun kehittämistä oppivana yhteisönä. Tutkimus selvitti, miten oppivan yhteisön kehittämismalli tukee ala- ja yläkoulun opettajien, rehtorien sekä tiimien kehittämistä kohti uutta yhtenäiskoulua. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena Uutta luova asiantuntijuus -hankkeen rinnalla. Osallistujina olivat koulun ala- ja yläkoulun opettajat sekä rehtorit. Ensimmäisessä osatutkimuksessa haastateltiin kaikki koulun luokanopettajat, aineenopettajat ja erityisopettajat (N=41) kehittämisprojektin alussa. Osatutkimuksissa II ja III haastateltiin kouluyhteisön silloisia rehtoreita ja tiiminvetäjinä toimineita opettajia (N=7) pitkäkestoisen kehittämisprojektin päätteeksi. Tulokset osoittavat, että uuden kouluyhteisön rakentamista haastavat monet tekijät, jotka kumpuavat paikallisista ja koulujärjestelmän traditioista sekä toimintatavoista, jotka ovat edelleen läsnä nykykouluissa. Tulokset korostavat keskustelun, dialogin ja yhteisöllisten työtapojen merkitystä koulun yhteisen vision kiinnittymisessä arkeen sekä tiimioppimisen tärkeyttä kehittämisen tukena. Lisäksi kehittämistyöhön vaikuttavat opettajien odotukset työskennellä kehittämistiimeissä sekä kahden yhdistyvän koulun erilaiset käytänteet. Tutkimus avaa yhtenäiskoulukehityksen taustoja ja pohtii näiden merkitystä peruskoulun kehittämisen haasteille ja mahdollisuuksille. Tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten kouluyhteisön opettajien mielenmallit, jaetun vision toteutuminen ja tiimioppiminen tukevat uuden kouluyhteisön kehittämistä.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2024
Series
ISBN
978-952-86-0386-3
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0386-3Use this for linking
ISSN
2489-9003
Language
English
Published in
JYU Dissertations
Contains publications
- Artikkeli I: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2022). Understanding teachers’ mental models of collaboration to enhance the learning community. Educational Studies. DOI: 10.1080/03055698.2022.2052809
- Artikkeli II: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). A shared vision for a school : developing a learning community. Educational Research. DOI: 10.1080/00131881.2024.2361412
- Artikkeli III: Toikka, T., & Tarnanen, M. (2024). School development through team learning: exploring the potential of teams in a learning community. Manuscript under review for publication.
Copyright© The Author & University of Jyväskylä