Show simple item record

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorKaperi, Meri
dc.date.accessioned2024-11-01T07:01:11Z
dc.date.available2024-11-01T07:01:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97980
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa olevilla varhaiskasvatuksen opettajilla on tiimin pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työelämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla huhti-kesäkuun 2024 aikana. Tutkimukseen osallistujat olivat kasvatustieteen kandidaatteja tai sosionomeja, joilla on varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 17. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä refleksiivisellä temaattisella analyysilla. Tulokset osoittivat, että ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat olivat yhtäältä kokeneet tiimin pedagogisen johtajuuden toteutuneen yhteistyössä ja toisaalta kokeneet jäävänsä yksin tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamisessa. Tiimin pedagoginen johtajuus yhteistyönä konkretisoitui vastuun jakamisena, yhteisenä keskusteluna tiimissä ja eri muodoissa saatuna tukena, kun taas opettajan yksinäisyys tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttajana konkretisoitui tiimin osallistumisen puutteena, tiimin sisäisinä vuorovaikutuksen haasteina sekä tuen kaipuuna. Tutkimuksen tulosten valossa ammatin induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tiimin pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen tiimin muiden jäsenten osallistumista, tiimin jäsenten välistä toimivaa vuorovaikutusta sekä monipuolista tukea, erityisesti opettajakollegoilta ja päiväkodin johtajalta.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.subject.othertiimin pedagoginen johtajuus
dc.subject.otherammatin induktiovaihe
dc.subject.otheropettajan pedagoginen johtajuus
dc.titleAmmatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202411016829
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record