Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLauritsalo, Kirsti
dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.authorRantala, Matti
dc.contributor.authorSiltovuori, Antti
dc.date.accessioned2024-10-16T08:39:53Z
dc.date.available2024-10-16T08:39:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97460
dc.description.abstractLiikunnanopettajien työhyvinvointitutkimus on tärkeää, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Työhyvinvoinnin laiminlyönnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, työstä irtaantumista ja aikaista eläköitymistä. Näistä tekijöistä muodostuvat kustannukset nousevat miljardeihin Suomenkin tasolla. (Manka & Manka 2023) Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää liikunnan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista sekä ammatin koettua fyysistä ja psyykkistä kuormaa. Laadulliseen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin seitsemältä vähintään kymmenen vuotta työelämässä olleelta liikunnanopettajalta. Valitulla haastateltavien rajauksella tehtiin eroa aiempiin tutkimuksiin seniori- ja noviisiopettajien keskuudessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Aiempaa tutkimuskenttää tukien opettajat kokivat työnsä fyysiseksi. Kokonaisuutena työn fyysistä kuvaa pidettiin kuitenkin voimaannuttavana asiana, jonka kautta työ koettiin mielekkäämpänä. Oppilaat koettiin ajoittain psyykkisesti kuormittavaksi, mutta yleisesti ottaen myös oppilaat koettiin voimavarana. Johtopäätöksenä todettiin, että kokonaisuutena liikunnanopettajat kokivat voivansa hyvin työssään. Tämän lisäksi työkokemuksen ja panostuksen todettiin liikunnanopettajien tukevan työhyvinvointia. Useiden kuormitusta aiheuttavien tekijöiden kanssa selviytyi paremmin, kun ammensi tietotaitoa aiemmin koetuista tilanteista. Työhyvinvoinnin todettiin usein olevan paljolti kiinni opettajasta itsestään.fi
dc.description.abstractResearch on physical education teachers' well-being at work is important, both in terms of the well-being of the teachers themselves, as well as on a societal level. Neglecting well-being at work causes sick leave, disengagement from work and early retirement. The costs resulting from these factors rise to billions even in Finland. (Manka & Manka 2023) The purpose of the study was to find out physical education teachers' experiences of occupational well-being and the perceived physical and psychological burden of the profession. The material for the qualitative research was collected through thematic interviews from seven physical education teachers who had been in the working life for at least ten years. The chosen demarcation of interviewees made a difference to previous studies among senior and novice teachers. The data was analyzed using qualitative content analysis. In accordance with previous research, teachers perceived their work as physical. However, the physical image of the work was considered an empowering factor, through which the work was perceived as more meaningful. The students were perceived as a psychological burden at times, but in general, the students were also perceived as a resource. As a conclusion, it was stated that physical education teachers felt that they were doing well in their work. In addition to this, work experience and investment were found to support physical education teachers' well-being at work. Coping with several factors causing stress was better when the teachers drew on knowledge from previously experienced situations. Well-being at work was therefore often found to depend a lot on the teacher himself.en
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.title”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410166327
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotyön kuormittavuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot