”Ei se mun työ nyt oikeasti ole mitään selviytymistä” : liikunnanopettajien kokema työhyvinvointi ja sen fyysiset sekä psyykkiset ulottuvuudet
Päivämäärä
2024Liikunnanopettajien työhyvinvointitutkimus on tärkeää, niin itse opettajien hyvinvoinnin kannalta, kuin myös yhteiskunnallisella tasolla. Työhyvinvoinnin laiminlyönnit saavat aikaan sairaspoissaoloja, työstä irtaantumista ja aikaista eläköitymistä. Näistä tekijöistä muodostuvat kustannukset nousevat miljardeihin Suomenkin tasolla. (Manka & Manka 2023)
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää liikunnan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista sekä ammatin koettua fyysistä ja psyykkistä kuormaa. Laadulliseen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin seitsemältä vähintään kymmenen vuotta työelämässä olleelta liikunnanopettajalta. Valitulla haastateltavien rajauksella tehtiin eroa aiempiin tutkimuksiin seniori- ja noviisiopettajien keskuudessa. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Aiempaa tutkimuskenttää tukien opettajat kokivat työnsä fyysiseksi. Kokonaisuutena työn fyysistä kuvaa pidettiin kuitenkin voimaannuttavana asiana, jonka kautta työ koettiin mielekkäämpänä. Oppilaat koettiin ajoittain psyykkisesti kuormittavaksi, mutta yleisesti ottaen myös oppilaat koettiin voimavarana. Johtopäätöksenä todettiin, että kokonaisuutena liikunnanopettajat kokivat voivansa hyvin työssään. Tämän lisäksi työkokemuksen ja panostuksen todettiin liikunnanopettajien tukevan työhyvinvointia. Useiden kuormitusta aiheuttavien tekijöiden kanssa selviytyi paremmin, kun ammensi tietotaitoa aiemmin koetuista tilanteista. Työhyvinvoinnin todettiin usein olevan paljolti kiinni opettajasta itsestään.
...
Research on physical education teachers' well-being at work is important, both in terms of the well-being of the teachers themselves, as well as on a societal level. Neglecting well-being at work causes sick leave, disengagement from work and early retirement. The costs resulting from these factors rise to billions even in Finland. (Manka & Manka 2023)
The purpose of the study was to find out physical education teachers' experiences of occupational well-being and the perceived physical and psychological burden of the profession. The material for the qualitative research was collected through thematic interviews from seven physical education teachers who had been in the working life for at least ten years. The chosen demarcation of interviewees made a difference to previous studies among senior and novice teachers. The data was analyzed using qualitative content analysis.
In accordance with previous research, teachers perceived their work as physical. However, the physical image of the work was considered an empowering factor, through which the work was perceived as more meaningful. The students were perceived as a psychological burden at times, but in general, the students were also perceived as a resource. As a conclusion, it was stated that physical education teachers felt that they were doing well in their work. In addition to this, work experience and investment were found to support physical education teachers' well-being at work. Coping with several factors causing stress was better when the teachers drew on knowledge from previously experienced situations. Well-being at work was therefore often found to depend a lot on the teacher himself.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvinvointi- ja kuormittavuustekijät liikunnanopettajan työssä : lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojekteista
Ranta, Isabella (2020)Liikuntaprojektit ovat tulleet osaksi liikunnanopettajan perustyötä ja työnkuvaa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion liikunnanopettajien kokemuksia liikuntaprojektien hyvinvointi- ja ... -
Vastavalmistuneiden yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työn kuormitus- ja voimavaratekijöistä
Hallila, Reetta (2022)Opettajien uupumus on lisääntynyt viime vuosina ja media on uutisoinut siitä säännöllisesti. Työelämään siirtymisen tiedetään olevan henkisesti kuormittava elämänvaihe ja noviisiopettajien työstä poistuminen yleisintä ... -
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009) -
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.