Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalin, Kasper
dc.contributor.authorLaitinen, Katariina
dc.contributor.authorLindroos, Roosa
dc.date.accessioned2024-10-07T05:41:59Z
dc.date.available2024-10-07T05:41:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97342
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko persoonallisuuspiirteillä yhteyttä liikuntamotivaation osa-alueisiin. Tutkimuksen kohteena oli 15–17-vuotiaat nuoret kahdesta lukiosta ja yhdestä yläkoulusta Savonlinnasta ja Turusta (n=164). Tutkittavien persoonallisuuspiirteitä ja liikuntamotivaatiota tutkittiin tähän tutkimukseen laaditulla kyselylomakkeella, joka perustui persoonallisuusmittariin ja liikuntamotivaatiomittariin. Persoonallisuusmittari oli NESTA-persoonallisuusmittarista lyhennetty, 60 kysymystä sisältävä mittari ja liikuntamotivaatiota mitattiin Sport Motivation Scale (SMS) -mittarilla. Muuttujia tarkasteltiin sukupuolten ja ikäryhmien välillä ja lisäksi tutkittiin muuttujien välisiä tilastollisia yhteyksiä. Persoonallisuuspiirteiden osalta korkeimmat pisteet saatiin tunnollisuus-ulottuvuudella ja pienimmät sovinnollisuus-ulottuvuudella. Ekstraversion, tunnollisuuden ja neuroottisuuden osalta löytyi tilastollisesti merkitsevä ero tyttöjen ja poikien välillä. Tytöillä näiden persoonallisuuspiirteiden keskiarvot olivat korkeammat kuin pojilla. Ikäryhmien välillä tilastollisesti merkitsevä ero löytyi ekstraversiossa ja tunnollisuudessa. Lukiolaisten keskiarvo oli näissä persoonallisuuspiirteissä 9.-luokkalaisia korkeampi. Liikuntamotivaation osalta vastaajat saivat korkeimmat pisteet sisäisen motivaation osa-alueessa ja alhaisimmat pisteet amotivaation osa-alueessa. Sukupuolten osalta ei löydetty tilastollisesti merkitsevää eroa liikuntamotivaation eri osa-alueissa. Ikäryhmien välillä taas havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero amotivaatiossa. 9.-luokkalaiset kokivat amotivaation lukiolaisia korkeammaksi. Muissa liikuntamotivaation osa-alueissa ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää eroa ikäryhmien välillä. Suurin korrelaatio persoonallisuuspiirteiden ja liikuntamotivaation osa-alueiden välillä havaittiin neuroottisuuden ja amotivaation välillä. Ekstraversiolla ja tunnollisuudella oli negatiivinen yhteys amotivaatioon ja positiivinen yhteys sisäiseen motivaatioon. Tytöillä ja pojilla esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja persoonallisuuspiirteiden ja liikuntamotivaation osa-alueiden yhteyksissä. Neuroottisuuden ja sovinnollisuuden yhteydet sisäiseen ja ulkoiseen motivaatioon erosivat sukupuolilla tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi avoimuuden yhteys sisäiseen motivaatioon erosi tilastollisesti merkitsevästi sukupuolilla. Ikäryhmien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja persoonallisuuspiirteiden ja liikuntamotivaation yhteyksissä. Tutkimuksen tulokset tukivat jossain määrin aiempaa tutkimustietoa persoonallisuuspiirteiden ja motivaation yhteyksistä. Tiedonhaussa hakukriteereillä ei löytynyt aikaisempaa tutkimusta Big Five -persoonallisuuspiirteiden ja liikuntamotivaation yhteydestä, joten tutkimus antaa uutta tietoa persoonallisuuspiirteiden merkityksestä liikuntamotivaation. Tämä voi auttaa liikuntakasvattajia huomioimaan persoonallisuuspiirteitä esimerkiksi toiminnan eriyttämisessä ja käyttäytymisen ymmärtämisessä.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.titlePersoonallisuuspiirteiden yhteys liikuntamotivaatioon 15-17-vuotiailla nuorilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202410076212
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysobig five -teoria
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysopersoonallisuuden piirteet
dc.subject.ysopersoonallisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright