Onnistuneen oppimisen hallintajärjestelmähankkeen keskeiset aspektit yritysympäristössä
Oppimisen hallintajärjestelmiä koskeva tutkimus on painottunut vahvasti oppilaitoksiin sekä opetustehtäviä toteuttaviin instituutioihin. Tutkimus ja ymmärrys näiden järjestelmien roolista yritysympäristössä on kuitenkin lisääntynyt ja noudattaa muiden tietojärjestelmien tutkimuksessa hyödynnettyjä keinoja. Oppimisen hallintajärjestelmät ovat digitaalisia koulutusratkaisuja, jotka standardeja noudattamalla tarjoavat alustan ja sisällön koulutustarpeiden ja tehtävien toteuttamiseksi. Oppimisen hallintajärjestelmähankkeen taustalla on usein prosessien, hallinnon ja työnlaadun parantaminen. Oppimisen hallintajärjestelmän käyttöönoton keskeisiksi kysymyksiksi nousevat sijoitetun pääoman tuotto, järjestelmän integrointi olemassa olevaan teknologiaan sekä henkilöstön sopeutuminen järjestelmään. Ostoprosessi on keskeinen aspekti sijoitetun pääoman tuotontarkastelussa. Tutkielma selvittää oppimisen hallintajärjestelmän position laajemmassa järjestelmäportfoliossa, kuvaten oppimisen hallintajärjestelmän keskeiset toiminnallisuudet, yhdistäen järjestelmän hyödyntäviin osapuoliin sekä kuvaten keskeisen sisällön moninaisuudet. Järjestelmän toteutuskeinot rajattiin pilvipohjaisiin SaaS (software as a service) ja paikallisiin (On premice) ratkaisuihin. Onnistuneen hankkeen taustalla on kyky tunnistaa järjestelmän hankinnan todellinen tarkoitus samalla punniten koulutustarvetta, prosessien tehostamista sekä liiketoiminnallisia tavoitteita.
...
The research on Learning Management Systems (LMS) has been strongly focused on educational institutions and others conducting teaching tasks. However, research and understanding of the role of these systems in a corporate environment have increased, following methods utilized in other information systems research. Learning Management Systems are digital training solutions that, complying with standards, provide a platform and content to fulfill training needs and tasks. The primary motivations behind an LMS project often include improving processes, administration, and work quality. Key issues identified in the implementation of an LMS include the return on investment (ROI), integration with existing technology, and staff adaptation to the system. In examining ROI, the purchasing process was closely scrutinized. The study explored the position of the LMS within a broader system portfolio, detailing the essential functionalities of the LMS, linking the system to its users, and describing the diversity of its key content. Implementation methods were narrowed down to cloud-based and on premises solutions. It was found that the success of a project relies on the ability to identify the true purpose of acquiring the system, balancing training needs, process efficiency, and business objectives.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena
Solio, Kristiina; Lamberg, Anni (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen ... -
Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmä ja sen hyödyt riskienhallinnassa
Valtonen, Jerry (2020)Organisaatioiden käytettävissä olevaan datan hyödyntämiseen liitetään usein liiketoimintatiedon käsite. Tämä tutkielma tarkastelee liiketoimintatietoa, liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän rakennetta sekä massadatan ... -
Johtajasta tohtoriksi - osaajasta oppijaksi? : organisaatiossa oppimisen monta todellisuutta goffmanilaisena kehysanalyysina
Malin, Virpi (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä (JoKo): Tutkimushankkeen loppuraportti
Collin, Kaija; Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Keronen, Sara (Jyväskylän yliopisto, 2023)Luet Työsuojelurahaston rahoittaman JoKo-hankkeen (Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä) loppuraporttia. Tuomme tässä raportissa esille havaintojamme hankkeen aikana kerätyn haastatteluaineiston annista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.