Finnish adolescent's and young's experiences of everyday music uses: interview and digi-ethnographical data
Suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten kokemuksia arkisesta musiikin käytöstä: haastatteluaineisto ja digi-etnografinen data
Kourilehto, Lotta; Saarikallio, Suvi; Peltola, Henna-Riikka; Westinen, Elina. Finnish adolescent's and young's experiences of everyday music uses: interview and digi-ethnographical data. V. 20.1.2024. University of Jyväskylä. 10.17011/jyx/dataset/97094
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Access to the dataset is restricted. You can still contact the author(s) regarding possible use of the material.
Tekijänoikeudet
Kourilehto, Lotta, Saarikallio, Suvi, Peltola, Henna-Riikka, Westinen, Elina and University of Jyväskylä
This study examines how Finnish adolescents and young adults (15–27 years) (n=64) use music in their everyday lives, and what kind of roles and meanings young people themselves give to their daily musical uses. The data consists of interviews and digi-ethnographical material. Each participant was interviewed twice. The first interview focused on the participants’ musical history and everyday experiences with music. After this, the participants recorded videos and or/ audio data and /or took photos related to their uses and experiences of music in their daily lives. After a one-week period of this data collection, a deeper interview focusing on these participants’ musical uses and experiences was conducted. Tämä aineisto koostuu suomalaisten 15–27-vuotiaiden nuorten (n=64) haastatteluista ja digi-etnografisesta materiaalista koskien heidän arkipäiväistä musiikinkäyttöään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä rooleja ja merkityksiä nuoret itse antavat arkiselle musiikin käytölleen ja miksi. Nuorilta kerättiin tietoa arkisesta musiikinkäytöstään puolistrukturoitujen haastattelujen ja heidän itsensä tuottaman digi-etnografisen materiaalin avulla. Jokaista nuorta haastateltiin kaksi kertaa, ja ensimmäisessä haastattelussa keskusteltiin nuorten arkisesta musiikinkäytöstä hyvin yleisellä tasolla. Tämän jälkeen nuoret ottivat noin viikon ajan kuvia, videoita ja/tai äänitteitä niistä tilanteista, joissa musiikki oli läsnä heidän arjessaan. Digi-etnografisen aineistonkeruun jälkeen nuoria haastateltiin vielä toisen kerran, jolloin keskusteltiin musiikin roolista heidän arjessaan kuvien, videoiden ja/tai äänitteiden avulla.
Julkaisija
University of JyväskyläAsiasanat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/207055227
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [284]
Rahoittaja(t)
Research Council of Finland; Suomen Akatemia; Euroopan komissio; European CommissionRahoitusohjelmat(t)
ERC Consolidator Grant, HE; Huippuyksikkörahoitus, SA; Centre of Excellence, AoF
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A guided online ACT intervention may increase psychological well-being and support school engagement in adolescents
Hämäläinen, Tetta; Lappalainen, Päivi; Puolakanaho, Anne; Lappalainen, Raimo; Kiuru, Noona (Elsevier BV, 2023)Objective The aim of the present study was to investigate the extent to which initial levels and changes in ninth-grade adolescents' (n = 243) psychological well-being were associated with their school engagement after ... -
Developing A Conversational Interface for an ACT-based Online Program : Understanding Adolescents’ Expectations of Conversational Style
Peltola, Johanna; Kaipainen, Kirsikka; Keinonen, Katariina; Kiuru, Noona; Turunen, Markku (ACM, 2023)A preventative approach is crucial for adolescents’ mental well-being, as problems often arise at a young age. Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is an evidence-based intervention approach used to enhance psychological ... -
Ambivalent Emotional Experiences of Everyday Visual and Musical Objects
Maksimainen, Johanna P.; Eerola, Tuomas; Saarikallio, Suvi H. (Sage Publications, 2019)Art brings rich, pleasurable experiences to our daily lives. However, many theories of art and aesthetics focus on specific strong experiences—in the contexts of museums, galleries, and concert halls and the aesthetic ... -
The Association between Loneliness, Mental Well-Being, and Self-Esteem among Adolescents in Four Nordic Countries
Lyyra, Nelli; Thorsteinsson, Einar Baldvin; Eriksson, Charli; Madsen, Katrine Rich; Tolvanen, Asko; Löfstedt, Petra; Välimaa, Raili (MDPI AG, 2021)Positive mental health is central to adolescent well-being. The present study examines the prevalence of loneliness and positive mental health indicators (mental well-being and self-esteem) in four Nordic countries and ... -
Mental Skills of an Athlete as a Resource of Professional Longevity in Sport
Bochaver, K.A.; Dovzhik, L.M.; Bondarev, Dmytro V.; Savinkina, A.O. (Moscow State University of Psychology and Education, 2021)The aim of the study was to assess associations between dimensions of mental skills, psychological readiness and predictors of career longevity among current athletes. Mental skills dimensions were measured with the Ottawa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.