Koetellut kulttuuritoiminnot : KUULTO-toimintatutkimuksen tulokset
Kangas, A. (2015). Koetellut kulttuuritoiminnot : KUULTO-toimintatutkimuksen tulokset. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2015:21. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-373-6
Julkaistu sarjassa
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Opetus- ja kulttuuriministeriö
KUULTO-toimintakokeilu oli paikallisen kulttuuripolitiikan ja kulttuurityön ”laboratorio”, jossa tutkittiin kulttuuritoimintaan osallistumisen lisäämistä erityisillä alueilla: kunnissa, joissa kulttuuritoiminnan kokonaismenot olivat keskimääräistä alhaisemmat tai joissa oli kuntaliitoksen aiheuttamia haasteita. Lisäksi tarkastelussa oli kuntien asukkaiden osallistumisen lisääminen palautteenannossa ja toiminnan suunnittelussa. Lähes 200:sta laboratorioon hakeneesta kunnasta tai yhdistyksestä valittiin 22 toimijaa ja ne kattoivat alueellisesti 44 kuntaa. Toimintakokeilut olivat muutokseen tähtääviä. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän vuoden erillisrahoituksen turvin tavoiteltiin uusia käytäntöjä ja mallinnettiin niitä omaan ja muiden käyttöön. Ne olivat interventioita, mutta toimintatutkimuksena niiden sisältämät prosessit liikkuivat alhaalta ylöspäin. Toimijat määrittelivät sen, minkälaisia toimenpiteitä he kehittivät ja toteuttivat pyrkiessään lisäämään kuntalaisten kulttuuritoimintaan osallistumista ja mahdollistamaan heidän osallistumisensa toiminnan kehittämiseen. Tässä julkaisussa kysytään, (a) minkälaisin toimenpitein päästiin tavoitteen kannalta optimaalisiin tuloksiin (sekä tasa-arvon lisäämiseen että kestäviin käytäntöihin), (b) mitkä olivat mahdollisten epäonnistumisten syyt, (c) minkälaisia toiveita toimintakokeilut esittivät valtionhallinnolle kulttuuritoimintojen saavutettavuuden lisäämiseksi ja (d) minkälaisia keinoja ja valmiuksia valtionhallinnolla on vastata näihin toiveisiin. Julkaisun aineisto koostuu seuraavista kokonaisuuksista: (a) KUULTO-kokeilun toimijoiden viikkopäiväkirjat ja ensimmäisen arvioinnin aineistot, (b) vuoden vaihteessa 2014-2015 toteutetun toimintakokeiluille osoitetun kyselyn tulokset täydennettynä haastatteluilla ja (c) asiantuntijaryhmältä DELFOI-menetelmällä koottu aineisto. KUULTO-toimintakokeilujen aikaansaamat uudet toimintatavat toivat uusia painopisteitä kuntien kulttuuritoiminnan organisointiin: Taiteilijoiden työskentelyn ja yhteisöllisten työmenetelmien vahvistaminen, kuntalaisten uudet kuulemisen muodot, erilaisten toimijoiden välisen yhteistyön välttämättömyys ja kunnallisen kulttuuritoiminnan järjestämisvastuu peruspalveluna niin, että siitä vastaa/vat henkilö/t kuntaorganisaatiossa. Samalla tuotettiin paljon ehdotuksia, suosituksia, opastuksia ja ideoita standardeiksi paikallisen kulttuuritoiminnan järjestelyissä pyrittäessä kulttuuritoimintaan osallistumista rajoittavien esteiden (alueelliset, sosiaaliset ja rakenteelliset) poistamiseen. KUULTO kokonaisuudessaan onnistui kehittämään ja testaamaan useita tapoja organisoida kulttuuritoimintoja ja lisätä kuntien asukkaiden kulttuuritoimintoihin osallistumista. Mitä selkeämmin toimintakokeilun hakemus oli kirjoitettu tai toimintakokeilun idea saatu alkuvaiheessa rajattua, sitä paremmin kokeilun kaikki toteuttajat löysivät omat roolinsa, sitoutuivat toiminnan tavoitteisiin ja toteuttivat sektori-, sisältö- ja aluetasojen välisen yhteistyön. Toiminta jatkui erillisrahoituksen päätyttyä sellaisissa kunnissa, joissa toimintakokeilut eivät kokeneet toimintaympäristön jarruttavan toimintaansa. Vaikka kokeilutoimijat kokivat itsellään olevan liikkumavaraa ja he pystyivät toimimaan innovatiivisesti, kokemus toimintaympäristön jarruttamisesta oli vahva niissä kunnissa, joissa toiminta ei jatkunut erillisrahoituksen jälkeen. Taloudellisissa ongelmatilanteissa kunnan toimialat näyttävät omaksuvan defensiivisen ajattelun ja toimintaroolin, joka vaikuttaa suoraan siihen, että esimerkiksi muuten mahdolliset yhteistyömuodot jäävät toteutumatta.
...
Julkaisija
Opetus- ja kulttuuriministeriöISBN
978-952-263-373-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0343
Alkuperäislähde
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-373-6Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25487476
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [550]
Lisätietoja rahoituksesta
KUULTO Action Research carried out by the University of Jyväskylä in 2012–2015 and financed by the Finnish Ministry of Education and CultureLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osallistumista ja aktivointia : KUULTO-toimintakokeilun matkassa
Kangas, Anita; Jakonen, Olli; Havimäki, Sari-Minna (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2014)KUULTO-toimintakokeilu on ainutlaatuinen kulttuuripoliittinen toimenpide. Sen sisällä 22 kokeilua ja 44 kuntaa tuottavat uutta tietoa siitä, miten kuntien asukkaille voidaan lisätä mahdollisuuksia osallistua kulttuuritoimintoihin, ... -
Vapaapalokunnasta asiantuntijuuteen : kunnallisen kulttuurityön muutoksista 1990-luvulla
Aarniokoski-Joenpolvi, Riitta (2003) -
Kulttuuritoiminta ja alueellinen erilaistuminen : kulttuuritoiminnan rahoitus Suomen kunnissa 2010-luvulla
Renko, Vappu; Kangas, Anita; Tervo, Hannu (Kunnallistieteen yhdistys, 2020)In Finland, cultural services have traditionally been developed as the services of the welfare state that are provided in every municipality. In the past few decades, new forms of governance, changing population structure ... -
Käytäntöjä, tavoitteita ja näkökulmia osallistamiseen Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmissa
Kuortti, Enni (2020)Tarkastelen kolmea Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmaa osallisuuden ja osallistamisen näkökulmista. Selvitän, miten osallistamista käsitellään ohjelmissa ja minkälaisia osallistamisstrategioita niistä ilmenee. -
Nuoret ympäristön kehittäjinä : - Nuorten Ääni -ryhmien menetelmäopas
Flöjt, Anu (1999)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.