Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHarju-Autti, Raisa
dc.contributor.authorPaloranta, Johanna
dc.date.accessioned2024-09-13T05:30:56Z
dc.date.available2024-09-13T05:30:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97062
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettajat kuvailevat tunnistavansa ylöspäin eriyttämisen tarpeet sekä millaisia kokemuksia luokanopettajilla on matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämisestä alkuopetuksessa. Tutkimuksen kohteeksi valikoituu alkuopetus, koska matematiikan osaamistasojen erot ovat suuret alkuopetukseen tulevilla lapsilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia liittyen matematiikan opetuksen ylöspäin eriyttämiseen ja ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen. Tutkimusaineisto kerättiin Teams-haastatteluilla, haastateltavia luokanopettajia oli kuusi (6). Yksilöhaastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimusaineiston analysointi toteutui tulkitsevalla fenomenologisella analyysillä. Tutkimustulosten perusteella luokanopettajakoulutuksen tarjoamat valmiudet ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamiseen ja ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttamiseen ovat heikot. Luokanopettajat kokevat saaneensa valmiuksia ylöspäin eriyttämiseen työkokemuksen myötä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että ylöspäin eriyttävän opetuksen toteuttaminen on haastavaa heterogeenisissa oppilasryhmissä. Ylöspäin eriyttävä opetus ei toteudu parhaalla mahdollisella tavalla niin, että matemaattisesti edistyneiden oppilaiden oppilaslähtöinen eteneminen mahdollistuisi Perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) linjaamalla tavalla.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.titleYlöspäin eriyttäminen alkuopetuksen matematiikassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409135941
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysomatematiikka


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot