University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana

Thumbnail
View/Open
726.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sorsa, Tanja |
Starczewski, Saara
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mikä on keskeinen alkuopetuksessa opittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että alkuopetuksessa opitut taidot ennustavat myöhempää matemaattista suoriutumista ja laskusujuvuutta. Laskusujuvuutta ja sen kehitystä on tutkittu varsin vähän verrattuna lukutaitoon ja sen kehitykseen, vaikka matematiikan taitojen on todettu ennakoivan myöhempää koulumenestystä lukutaitoa enemmän. Tämä tutkimus on tehty osana FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa seurattiin eräiden Keski-Suomen kuntien oppilaiden lasku- ja lukutaidon kehitystä alakoulussa. Tutkittavina oli 195 oppilasta, joiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja mitattiin kolmena eri mittausajankohtana: ensimmäisen luokan keväänä sekä toisen luokan syksynä ja keväänä. Jokaisena mittausajankohtana oppilaiden tavoitteena oli laskea kahden minuutin aikana yhteen- ja vähennyslaskuja mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli seurata laskusujuvuuden kehitystä alkuopetuksen aikana. Tutkimuksessa seurattiin erityisesti riskiryhmään kuuluvien lasten kehitystä. Katkaisurajana oli 25 persentiiliä. Lisäksi tutkittiin sukupuolieroja laskusujuvuudessa eri mittausajankohtina. Tulosten mukaan riskiryhmään kuuluvien oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus erosivat ei-riskiryhmän laskusujuvuudesta ensimmäisen luokan kevään ja toisen luokan kevään välillä ei-riskiryhmän kehittyessä enemmän sekä yhteen- että vähennyslaskuissa. Ensimmäisen luokan keväänä riskiryhmä laski noin puolet vähemmän yhteenlaskuja kuin ei-riskiryhmä. Poikien lukumäärä ei eronnut tyttöjen lukumäärästä tilastollisesti merkitsevästi riskiryhmässä, mutta poikien osuus oli kuitenkin suurempi tyttöihin verrattuna, esimerkiksi toisen luokan keväänä riskiryhmään kuului 16 poikaa ja kahdeksan tyttöä. Pojilla oli siis kohonneempi riski olla riskiryhmässä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuudessa. Riskiryhmän oppilailla oli hyvin erilaisia kehityspolkuja yhteen- ja vähennyslaskutaitojen sujuvuuden kehityksessä. Yhteenlaskutaidot olivat riskiryhmässä sujuvampia kuin vähennyslaskutaidot kaikkina mittausajankohtina. Laskusujuvuuden kehityksen seuranta ja sen haasteisiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tarpeellista, sillä matematiikka on kumuloituva oppiaine, minkä takia vankka matemaattinen pohja on tärkeää. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että heikko laskusujuvuus ennakoi usein matemaattisia oppimisvaikeuksia. ...
Keywords
laskusujuvuus sukupuolierot riskiryhmät alkuopetus matematiikka laskeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809274250

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus 

    Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)
    Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ...
  • Ensimmäisellä luokalla mitattujen lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla 

    Lonkila, Siiri; Törmänen, Iida (2019)
    Matematiikan oppimisessa keskeinen tavoite on laskusujuvuuden saavuttaminen. Laskusujuvuudella tarkoitetaan nopeutta ja tarkkuuttaa peruslaskutoimituksia, kuten yhteen- ja vähennyslaskuja, laskettaessa. Aiemmissa tutkimuksissa ...
  • Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla 

    Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ...
  • Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan 

    Mäntysaari, Sanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ...
  • Matematiikan sanalliset tehtävät ja niiden opettaminen alkuopetuksen opettajien kokemana 

    Sipiläinen-Ersta, Jenna (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on matematiikan sanalliset tehtävät alkuopetuksessa luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, ymmärtää ja tulkita luokanopettajien kokemuksia sanallisista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre