Tekoäly ja personointi digitaalisessa markkinoinnissa: vaikutukset asiakaskokemukseen ja eettiset haasteet
Tekoäly on mullistanut digitaalisen markkinoinnin, tarjoten yrityksille ennennäkemättömiä mahdollisuuksia ymmärtää ja palvella asiakkaitaan. Koneoppiminen ja luonnollisen kielen käsittely mahdollistavat valtavien datamäärien analysoinnin asiakaskokemuksen personoimiseksi, mikä on tehnyt personoinnista keskeisen kilpailutekijän digitaalisessa ympäristössä. Vaikka tekoälyn ja personoinnin vaikutuksia on tutkittu laajasti, niiden vaikutus suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen on jäänyt vähälle huomiolle. Tämä tutkimus pyrkii paikkaamaan tämän aukon.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten tekoälyn mahdollistama personointi vaikuttaa suomalaisten kuluttajien asiakaskokemukseen ja asiakasuskollisuuteen, sekä tarkasteltiin personoinnin eettisiä haasteita yritysten ja kuluttajien näkökulmasta. Laadulliseen tutkimukseen osallistui kuusi 24–62-vuotiasta kuluttajaa eri ammattiryhmistä. Haastatteluissa keskityttiin osallistujien kokemuksiin tekoälyn vaikutuksista asiakaskokemukseen, asiakasuskollisuuteen sekä yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyviin kysymyksiin.
Tulokset osoittivat, että useimmat haastateltavat kokivat tekoälyn ja personoinnin parantavan asiakaskokemusta, erityisesti nopean palvelun, osuvien tuotesuositusten ja sujuvamman ostokokemuksen osalta. Kuitenkin yksityisyyteen ja eettisyyteen liittyvät kysymykset, erityisesti datan keräämisen ja käytön osalta, herättivät merkittävää huolta. Tekoälyn ja personoinnin yhdistäminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen, mutta edellyttää tarkkaa tasapainottelua hyötyjen ja eettisten näkökohtien välillä. Tutkimus korostaa läpinäkyvyyden, käyttäjäystävällisen datahallinnan ja eettisten ohjeistusten merkitystä, tarjoten arvokasta tietoa yrityksille tekoälyn vastuullisesta hyödyntämisestä digitaalisessa markkinoinnissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Massadatan hyödyntämisen menestystekijät ja haasteet digitaalisessa markkinoinnissa
Salonen, Teemu (2017)Tämä kandidaatintutkielma tutkii menestystekijöitä massadatan hyödyntämisessä digitaalisen markkinoinnin tarkoituksiin. Yleisesti aihepiiriä on aiemmin tutkittu lähinnä koko liiketoiminnan näkökulmasta. Tutkielma pyrkii ... -
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ... -
Suosittelujärjestelmien eettiset haasteet
Ala-Nissilä, Samuli (2021)Suosittelujärjestelmät ovat laajasti käytettyjä työkaluja suurien tietomäärien hallintaan ja merkittävässä roolissa monissa digitaalisissa palveluissa, kuten Netflixissä ja Amazonissa. Tämä systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ... -
Tekoälyn hyödyntäminen rekrytoinnissa : eettiset haasteet
Jetsu, Sanni (2024)Tekoälyn käyttö yleistyy nopealla tahdilla henkilöstöalan prosesseissa, mukaan lukien rekrytoinnissa. Rekrytointiin halutaan panostaa entistä enemmän, sillä laadukkaan henkilöstön merkitys on kasvanut suuresti yrityksissä ... -
Tekoälypohjainen aikuisviihde ja siihen kohdistuvat eettiset haasteet
Juutilainen, Riku (2024)Tekoälyn nopea kehitys ja sen käytön kasvu on tuonut erilaisia tekoälypohjaisia sovelluksia lukuisiin käyttötarkoituksiin. Yksi näistä käyttötarkoituksista on aikuisviihde. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarjota lukijalle ...