Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiininen, Outi
dc.contributor.authorKarppanen, Vili
dc.date.accessioned2024-09-06T07:42:16Z
dc.date.available2024-09-06T07:42:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96949
dc.description.abstractAsiakkuudenhallinta (CRM) nousi merkittävään asemaan sekä tutkimuksessa että yrityksissä teknologisten innovaatioiden, kuten World Wide Webin sekä tietokantojen ja -varastojen kehittymisen myötä. Nykypäivän liiketoimintaympäristön intensiivisen kilpailun keskellä yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja erottautua kilpailijoistaan. Yksi keino on yksilöidyn CRM- strategian käyttöönotto, jossa asiakkaita kohdellaan uniikkeina yksilöinä hyödyntämällä tehokasta personointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella personoinnin roolia CRM:ssä ja kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää personoinnissa. Erityisesti markkinointisisällön personointi luovalla tekoälyllä ja sen vaikutukset asiakashankintaan ovat tarkastelun kohteena. Stimulus-Organism-Response (SOR) -mallin pohjalta tehtiin hypoteesit, että luovalla tekoälyllä luotu personoitu sisältö (ärsyke) vaikuttaa koettuun personointiin ja arvoon sekä tyytyväisyyteen (organismit), joka lopulta johtaa ostoaikomukseen (reaktio). Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Suomeksi toteutettuun verkkokyselyyn osallistui 65 vastaajaa. Tuloksista voidaan päätellä, että luovalla tekoälyllä personoitu sisältö vaikuttaa voimakkaammin koettuun personointiin kuin personoimaton sisältö, mikä viittaa siihen, että luovaa tekoälyä on mahdollista hyödyntää markkinointiviestinnän personoinnin tehostamisessa. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että koettu personointi lisää asiakkaiden kokemaa arvoa sisällöstä, mikä puolestaan vaikuttaa positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Lopuksi tulokset osoittavat, että asiakastyytyväisyydellä on positiivinen vaikutus ostoaikomukseen. Tutkimuksessa tunnistetaan myös tuotesitoutumisen vaikutus ostoaikomukseen kontrollimuuttujana. Tämän tutkielman perusteella tekoälyllä on mahdollista tehostaa personointiprosessia asiakassuhteiden aloittamisessafi
dc.description.abstractCustomer relationship management (CRM) became an important topic in both research and companies due to technological advancements such as the World Wide Web and innovations in customer database and data warehouse technologies. In today's competitive business landscape, where companies are seeking new ways to differentiate themselves from competitors, one strategy is to implement an individualized CRM strategy that treats customers as unique individuals and relies on effective personalization. This thesis explores the role of personalization in CRM and how AI can enhance personalization. Especially generative AI’s effect on customer acquisition through creation of personalized content will be examined. Using the Stimulus-Organism-Response (SOR) framework, it is hypothesized that generative AI-personalized content (stimulus) influences perceived personalization, perceived value, and satisfaction (organisms), which then lead to purchase intentions (response). A quantitative methodology was adopted, collecting data from 65 participants through an online survey administered in Finnish. The findings indicate that generative AI-personalized content has a stronger impact on perceived personalization compared to non-personalized content, implying that generative AI can effectively be used in the personalization of marketing communications. Moreover, results suggest that perceived personalization enhances perceived value of the content, which in turn, positively affects customer satisfaction. Lastly, the results indicate that customer satisfaction has a positive relationship with purchase intentions. The study also identifies the role of involvement as a control variable influencing purchase intention. Based on this study, leveraging AI for personalization process can facilitate customer relationship initiation.en
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsCC BY-NC-ND
dc.titleLeveraging AI-enabled personalization in customer relationship management
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409065834
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND