Leveraging AI-enabled personalization in customer relationship management
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Customer relationship management (CRM) became an important topic in both research and companies due to technological advancements such as the World Wide Web and innovations in customer database and data warehouse technologies. In today's competitive business landscape, where companies are seeking new ways to differentiate themselves from competitors, one strategy is to implement an individualized CRM strategy that treats customers as unique individuals and relies on effective personalization. This thesis explores the role of personalization in CRM and how AI can enhance personalization. Especially generative AI’s effect on customer acquisition through creation of personalized content will be examined. Using the Stimulus-Organism-Response (SOR) framework, it is hypothesized that generative AI-personalized content (stimulus) influences perceived personalization, perceived value, and satisfaction (organisms), which then lead to purchase intentions (response). A quantitative methodology was adopted, collecting data from 65 participants through an online survey administered in Finnish. The findings indicate that generative AI-personalized content has a stronger impact on perceived personalization compared to non-personalized content, implying that generative AI can effectively be used in the personalization of marketing communications. Moreover, results suggest that perceived personalization enhances perceived value of the content, which in turn, positively affects customer satisfaction. Lastly, the results indicate that customer satisfaction has a positive relationship with purchase intentions. The study also identifies the role of involvement as a control variable influencing purchase intention. Based on this study, leveraging AI for personalization process can facilitate customer relationship initiation.
...
Asiakkuudenhallinta (CRM) nousi merkittävään asemaan sekä tutkimuksessa että yrityksissä teknologisten innovaatioiden, kuten World Wide Webin sekä tietokantojen ja -varastojen kehittymisen myötä. Nykypäivän liiketoimintaympäristön intensiivisen kilpailun keskellä yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja erottautua kilpailijoistaan. Yksi keino on yksilöidyn CRM- strategian käyttöönotto, jossa asiakkaita kohdellaan uniikkeina yksilöinä hyödyntämällä tehokasta personointia. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella personoinnin roolia CRM:ssä ja kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää personoinnissa. Erityisesti markkinointisisällön personointi luovalla tekoälyllä ja sen vaikutukset asiakashankintaan ovat tarkastelun kohteena. Stimulus-Organism-Response (SOR) -mallin pohjalta tehtiin hypoteesit, että luovalla tekoälyllä luotu personoitu sisältö (ärsyke) vaikuttaa koettuun personointiin ja arvoon sekä tyytyväisyyteen (organismit), joka lopulta johtaa ostoaikomukseen (reaktio). Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista menetelmää. Suomeksi toteutettuun verkkokyselyyn osallistui 65 vastaajaa. Tuloksista voidaan päätellä, että luovalla tekoälyllä personoitu sisältö vaikuttaa voimakkaammin koettuun personointiin kuin personoimaton sisältö, mikä viittaa siihen, että luovaa tekoälyä on mahdollista hyödyntää markkinointiviestinnän personoinnin tehostamisessa. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että koettu personointi lisää asiakkaiden kokemaa arvoa sisällöstä, mikä puolestaan vaikuttaa positiivisesti asiakastyytyväisyyteen. Lopuksi tulokset osoittavat, että asiakastyytyväisyydellä on positiivinen vaikutus ostoaikomukseen. Tutkimuksessa tunnistetaan myös tuotesitoutumisen vaikutus ostoaikomukseen kontrollimuuttujana. Tämän tutkielman perusteella tekoälyllä on mahdollista tehostaa personointiprosessia asiakassuhteiden aloittamisessa
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Customers' willingness to share personal information with firms and its relationship with customer loyalty
Lindell, Sanni (2015)Information on customers plays an important role in customer relationship management. With customer data companies can identify customers, understand their needs and hence, personalize products and services. New technological ... -
Extending customer relationship management. From empowering firms to empowering customers
Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)Purpose – The focus of customer relationship management (CRM) literature has been predominantly on the firm perspective and on IT, not on customer or service orientation and value co-creation. This paper seeks to explore ... -
Customer relationship management: The evolving role of customer data
Saarijärvi, Hannu; Karjaluoto, Heikki; Kuusela, Hannu (Emerald Group Publishing Ltd, 2013)Purpose – Customer relationship management (CRM) developed a separate identity as a result of companies utilising customer data in managing customer relationships. In this evolution, CRM became a heavily company-oriented ... -
Why to buy virtual goods in first-person-shooter games : a customer value perspective
Toivakka, Anssi (2014) -
Personalization and hedonic motivation in creating customer experiences and loyalty in omnichannel retail
Tyrväinen, Olli; Karjaluoto, Heikki; Saarijärvi, Hannu (Elsevier, 2020)This study examines the effects of personalization and hedonic motivation on customer experience and its loyalty outcomes in omnichannel retail context. The study develops eight hypotheses which are tested using two survey ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.