dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.author | Ilen, Ella | |
dc.date.accessioned | 2024-08-21T12:39:14Z | |
dc.date.available | 2024-08-21T12:39:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96719 | |
dc.description.abstract | With the increase in online teaching in recent years, the effectiveness of teaching has also been a focus of interest at the Finnish Defence Forces’ Air Force Academy. Despite this, the Air Force Academy does not have a suitable tool to measure the effectiveness of its e-learning. In this thesis, an indicator was created for the Finnish Defence Forces to assess the quality and constructive alignment of competence-based e-learning, which was implemented as a survey in one e-learning course at the Air Force Academy. The data was collected through an anonymous questionnaire addressed to students of the Air Force Academy and analyzed using a multi-method approach. In addition to the questionnaire survey, a systematic literature review was conducted to identify seven other indicators that assess the quality or constructive alignment of competency-based teaching. The theoretical background of the study presents competence-based e-learning and the effectiveness of e-learning from the perspectives of quality and constructive alignment. These served as focal points for the systematic literature search and the design of the e-learning effectiveness indicator. Based on the responses to the survey, the students perceived the online education of the Air Force Academy as high quality and constructively aligned. Based on the responses, students would like to see approximately 50-50 balance between face-to-face and online learning. The lack of interaction with students and too large study modules were perceived as a factor reducing the quality of e-learning. The results of the survey and the indicators found in the systematic literature search can be used to assess the quality and constructive alignment of online education in the Finnish Defence Forces and contribute to the creation of a more systematic evaluation practice.
Keywords: e-learning, effectiveness, constructive alignment, quality, competence-based learning, Finnish Defence Forces | en |
dc.description.abstract | Verkko-opetuksen lisääntymisen myötä viime vuosina myös opetuksen vaikuttavuus on ollut kiinnostuksen kohteena Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa. Tästä huolimatta Ilmasotakoululla ei ole soveltuvaa työkalua verkko-opetuksensa vaikuttavuuden mittaamiseen. Tässä tutkielmassa Puolustusvoimien käyttöön rakennettiin osaamisperustaisen verkko-opetuksen laadukkuutta ja konstruktiivista linjakkuutta arvioiva mittari, jota testattiin kyselytutkimuksena yhdellä Ilmasotakoulun verkko-opintojaksolla. Aineisto kerättiin Ilmasotakoulun opiskelijoille suunnatulla anonyymilla kyselyllä ja se analysoitiin monimenetelmäisesti. Kyselytutkimuksen lisäksi toteutettiin systemaattinen kirjallisuushaku, jolla löydettiin seitsemän muuta osaamisperustaisen opetuksen laadukkuutta tai linjakkuutta arvioivaa mittaria. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitellään osaamisperustainen verkko-opetus ja verkko-opetuksen vaikuttavuus laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden näkökulmista. Nämä toimivat painopisteinä systemaattisessa kirjallisuushaussa ja verkko-opetuksen vaikuttavuutta arvioivan mittarin suunnittelussa. Kyselytutkimuksessa saatujen vastauksien perusteella opiskelijat näkivät Ilmasotakoulun verkko-opetuksen laadukkaana ja konstruktiivisesti linjakkaana. Vastauksien perusteella opiskelijat toivovat opintonsa sisältävän noin puolet lähiopetusta ja puolet verkko-opetusta. Verkko-opetuksessa laatua laskevana tekijänä koettiin vuorovaikutuksen puute kanssaopiskelijoihin ja liian suuret opintokokonaisuudet. Kyselytutkimuksen tuloksia ja systemaattisessa kirjallisuushaussa löytyneitä mittareita voidaan hyödyntää Puolustusvoimien verkko-opetuksen laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden arvioimiseen ja edesauttamaan systemaattisemman arviointikäytännön luomista.
Avainsanat: verkko-opetus, vaikuttavuus, konstruktiivinen linjakkuus, laadukkuus, osaamisperustainen opetus, Puolustusvoimat | fi |
dc.format.extent | 126 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | CC BY-NC-ND | |
dc.title | Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä | |
dc.type | Master's thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202408215611 | |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master's Degree Programme in Education Technology | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologian maisteriohjelma | fi |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |