Verkko-opetuksen vaikuttavuuden arviointi ja mittaaminen Puolustusvoimien oppimisympäristössä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
With the increase in online teaching in recent years, the effectiveness of teaching has also been a focus of interest at the Finnish Defence Forces’ Air Force Academy. Despite this, the Air Force Academy does not have a suitable tool to measure the effectiveness of its e-learning. In this thesis, an indicator was created for the Finnish Defence Forces to assess the quality and constructive alignment of competence-based e-learning, which was implemented as a survey in one e-learning course at the Air Force Academy. The data was collected through an anonymous questionnaire addressed to students of the Air Force Academy and analyzed using a multi-method approach. In addition to the questionnaire survey, a systematic literature review was conducted to identify seven other indicators that assess the quality or constructive alignment of competency-based teaching. The theoretical background of the study presents competence-based e-learning and the effectiveness of e-learning from the perspectives of quality and constructive alignment. These served as focal points for the systematic literature search and the design of the e-learning effectiveness indicator. Based on the responses to the survey, the students perceived the online education of the Air Force Academy as high quality and constructively aligned. Based on the responses, students would like to see approximately 50-50 balance between face-to-face and online learning. The lack of interaction with students and too large study modules were perceived as a factor reducing the quality of e-learning. The results of the survey and the indicators found in the systematic literature search can be used to assess the quality and constructive alignment of online education in the Finnish Defence Forces and contribute to the creation of a more systematic evaluation practice.
Keywords: e-learning, effectiveness, constructive alignment, quality, competence-based learning, Finnish Defence Forces
...
Verkko-opetuksen lisääntymisen myötä viime vuosina myös opetuksen vaikuttavuus on ollut kiinnostuksen kohteena Puolustusvoimien Ilmasotakoulussa. Tästä huolimatta Ilmasotakoululla ei ole soveltuvaa työkalua verkko-opetuksensa vaikuttavuuden mittaamiseen. Tässä tutkielmassa Puolustusvoimien käyttöön rakennettiin osaamisperustaisen verkko-opetuksen laadukkuutta ja konstruktiivista linjakkuutta arvioiva mittari, jota testattiin kyselytutkimuksena yhdellä Ilmasotakoulun verkko-opintojaksolla. Aineisto kerättiin Ilmasotakoulun opiskelijoille suunnatulla anonyymilla kyselyllä ja se analysoitiin monimenetelmäisesti. Kyselytutkimuksen lisäksi toteutettiin systemaattinen kirjallisuushaku, jolla löydettiin seitsemän muuta osaamisperustaisen opetuksen laadukkuutta tai linjakkuutta arvioivaa mittaria. Tutkimuksen teoreettisessa taustassa esitellään osaamisperustainen verkko-opetus ja verkko-opetuksen vaikuttavuus laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden näkökulmista. Nämä toimivat painopisteinä systemaattisessa kirjallisuushaussa ja verkko-opetuksen vaikuttavuutta arvioivan mittarin suunnittelussa. Kyselytutkimuksessa saatujen vastauksien perusteella opiskelijat näkivät Ilmasotakoulun verkko-opetuksen laadukkaana ja konstruktiivisesti linjakkaana. Vastauksien perusteella opiskelijat toivovat opintonsa sisältävän noin puolet lähiopetusta ja puolet verkko-opetusta. Verkko-opetuksessa laatua laskevana tekijänä koettiin vuorovaikutuksen puute kanssaopiskelijoihin ja liian suuret opintokokonaisuudet. Kyselytutkimuksen tuloksia ja systemaattisessa kirjallisuushaussa löytyneitä mittareita voidaan hyödyntää Puolustusvoimien verkko-opetuksen laadukkuuden ja konstruktiivisen linjakkuuden arvioimiseen ja edesauttamaan systemaattisemman arviointikäytännön luomista.
Avainsanat: verkko-opetus, vaikuttavuus, konstruktiivinen linjakkuus, laadukkuus, osaamisperustainen opetus, Puolustusvoimat
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
Marquez, Maria del Mar (2021)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät ... -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Verkko-opetuksen haasteet ammatillisen koulutuksen opetushenkilökunnan kokemina
Laitinen, Mikko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa ammatillisen koulutuksen opettajien sekä opetuksen tuki-, ohjaus- ja suunnitteluhenkilöstön kokemia haasteita verkko-opetuksessa. Verkko-opetus on kansallisesti ja kansainvälisesti ... -
Etä-, lähi- vai itsenäinen opiskelu : media-alan näkemyksiä verkko-opetuksen toteutuksesta
Siili, Janna (2023)Verkko-opetusta ja -oppimista on tutkittu viime vuosina erittäin paljon. Tutkitun tiedon määrä kuitenkin vähenee siirryttäessä käytännön näkökulmaan etätoteutuksista. Tämä tapaustutkimus selvittää yhden organisaation ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.