Show simple item record

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorKranni-Immonen, Marika
dc.date.accessioned2024-08-14T06:48:10Z
dc.date.available2024-08-14T06:48:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96589
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen opettajien motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamisosaamisesta ja käytetyistä arviointimenetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvaileva tutkimus, jonka avulla lisätään ymmärrystä motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamistarpeista varhaiskasvatuksessa. Lapsen tuen tarve pitää tunnistaa, jotta sitä voi tukea, ja varhaiskasvatuksen opettajilla on merkittävä rooli varhaisen tuen järjestymisessä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2024 Webropol-kyselynä, johon vastasi 121 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineistoa raportoitiin tunnuslukujen avulla ja tilastollisina menetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia, ristiintaulukointia ja khiin neliö -testiä. Varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat tunnistavansa hyvin lapsen motorisen oppimisen vaikeudet. Opettajan muodollisella kelpoisuudella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun tunnistamistaitoon. Tunnistamisosaaminen arvioitiin keskimäärin paremmaksi, jos varhaiskasvatuksen opettaja koki saaneensa hyvin tietoa motorisen oppimisen vaikeuksista koulutuksessaan, oli hankkinut paljon lisätietoa tai arvioi tunnistamisen tärkeäksi. Parhaiten motorisen oppimisen vaikeuksia tunnistettiin ohjatuissa liikuntatilanteissa. Tasapainon haasteet ja liikkeen kömpelyys tunnistettiin selkeimmin motorisen oppimisen vaikeuden liikkumista kuvaaviksi tekijöiksi. Havainnointi oli yleisin arviointimenetelmä. Vain harvoin käytettiin motoristen taitojen arviointiin kehitettyjä havainnointilomakkeita.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.titleMotorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408145466
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysomotorinen oppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record