Kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kouluikäisten motorisen oppimisen vaikeuksia voidaan tunnistaa sekä tukea. Motorisen oppimisen vaikeuksien tukemisen
tarkastelu keskittyy erityisesti kouluympäristöissä suoritettuihin interventioihin. Tutkielmani
pyrkii pohtimaan motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistamista ja tukemista liikuntaa opettavan opettajan näkökulmasta. Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia on keskimäärin
1–2 jokaisessa 20 oppilaan ryhmässä. Motorisen oppimisen vaikeudet ovat edelleen melko huonosti tunnettuja asiantuntijoidenkin keskuudessa.
Tutkielman tulokset osoittavat, että kouluikäisille suunnatuista interventioista motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi on saatu positiivisia tuloksia. Motorisen oppimisen vaikeuksia
omaavat lapset ovat parantaneet motorisia taitojaan interventioiden seurauksena. Tuloksista
voidaan päätellä se, että intervention kesto ja intensiteetti vaikuttavat tulosten parantumiseen
merkitsevästi. Intervention sisällöllä on myös merkitystä, sillä tehtäväsuuntautuneet menetelmät ovat osoittaneet parempia tuloksia verrattuna prosessiorientoituneisiin menetelmiin.
Motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia voidaan siis tukea interventioiden avulla. Liikuntaa opettavat opettajat ja myös muu koulun henkilökunta kykenee tukemaan motorisen oppimisen vaikeuksia omaavia lapsia ja tukeminen onkin aloitettava heti tuen tarpeen ilmetessä.
Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen on avainasemassa tukemisen aloittamisessa.
Tulevaisuudessa tarvitaan edelleen lisää interventiotutkimuksia motorisen oppimisen vaikeuksien tukemiseksi, sillä suurin osa tutkimuksista on nykyisin terapia- ja kuntoutuslähtöisiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain
Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ... -
Motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen varhaiskasvatuksessa
Kranni-Immonen, Marika (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa varhaiskasvatuksen opettajien motorisen oppimisen vaikeuden tunnistamisosaamisesta ja käytetyistä arviointimenetelmistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli kuvaileva ... -
Motoristen taitojen arvioiminen ja motorisen oppimisen vaikeuksien tunnistaminen alakouluissa
Savela, Susanna (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajat ja alakouluissa työskentelevät erityisopettajat tuntevat ja tunnistavat motorisen oppimisen vaikeudet ja miten he arvioivat omien oppilaidensa motorisia taitoja. ... -
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säilymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla
Antonen, Sanni; Hellgren, Roy (2017)Antonen, S. & Hellgren, R. Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säi-lymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla. 2017. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.