dc.contributor.advisor | Malinen, Anita | |
dc.contributor.author | Telkki, Beata | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T06:20:36Z | |
dc.date.available | 2024-08-14T06:20:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96588 | |
dc.description.abstract | Pro gradu –tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta vähemmistöön kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisena vähemmistöön kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa näyttäytynyt, sekä miten vähemmistöidentiteetin ilmiö näyttäytyy näiden tarinoiden sisällä. Tutkielma on laadullinen ja perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkielman viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktivismi, eli tarkastelun kohteena ovat kielessä rakentuva todellisuus ja sen sisältämät merkitykset.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostuu neljästä yksilöhaastattelusta, jotka on kerätty videoyhteyden välityksellä alkuvuoden 2024 aikana. Haastateltavat ovat 18—25-vuotiaita Suomessa peruskoulunsa käyneitä varhaisaikuisia, jotka ovat peruskouluaikanaan identifioituneet osaksi ainakin yhtä marginalisoitua vähemmistöä. Taustoitan haastatteluaineiston tarkastelua vähemmistöidentiteettiä, vähemmistöön kuulumisen rakenteita ja koulun moninaisuuden kohtaamiskykyä käsittelevällä tutkimuskirjallisuudella. Tutkimusaineistoni analyysitapana toimii fenomenologinen menetelmä, jossa huomio kohdistuu kerrottujen tarinoiden sisältöön ja merkityksiin. Tavoitteena on ollut pitää aineiston tulkinnan keskiössä haastateltavien puheessa tuotetun ilmiön kulttuurista ja yhteiskunnallista ymmärtämistä haastattelujen sisältämien merkitysten avulla.
Haastatteluaineiston tarkastelu tekee näkyväksi marginalisoituihin vähemmistöihin kuuluvien näkökulman. Aineiston fenomenologista analyysimetodia hyödyntävässä analyysissä tuon esiin tekijöitä, jotka ilmentävät vähemmistöstatuksen kannalta kulttuurisesti keskeisiä merkityksiä. Analyysin pohjalta syntyi kuusi merkityskokonaisuutta: 1) Vähemmistöidentiteetin muodostuminen, 2) Näkyvissä vai näkymättömissä, 3) Ympäristöä skannaamassa omana itsenään olemisen mahdollisuuksista, 4) Opettajan valtaa ja vastuuta, 5) Oma turvapaikka – arjen kuormitukselta suojaavat rakenteet ja 6) Minuus vähemmistökokemusten muovaamana. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että vähemmistöön kuuluminen vaikutti kokijansa koulukokemukseen monisyisesti aiheuttaen vähemmistöön kuuluvalle yksilölle painetta tarkkailla ympäristöään ja havainnoida sosiaalisia tilanteita omana itsenään olemisen mahdollisuuksista.
Pohdintaosiossa liitän tutkimustulokset tutkimuskirjallisuuteen pohtimalla yhteiskunnallisesti marginaalisen vähemmistöaseman mahdollisia vaikutuksia ja yhteyksiä vähemmistöön kuuluvien yksilöiden peruskoulukokemuksiin. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vähemmistöidentiteetti | |
dc.subject.other | vähemmistöön kuuluminen | |
dc.title | Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202408145465 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | moninaisuus | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | vähemmistöt | |
dc.subject.yso | mikroaggressiot | |
dc.subject.yso | vähemmistöstressi | |
dc.subject.yso | stereotypiat | |