Ruokatuotteiden hintajoustot suomalaisessa päivittäistavarakaupassa
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Vuodet 2019–2023 olivat myös Suomalaisessa yhteiskunnassa taloudellisesti poikkeuksellista aikaa korkean inflaation myötä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka suomalaisten kuluttajien ostoskäyttäytyminen muuttui näinä vuosina, jolloin elintarvikkeiden hinnat nousivat lähihistorian nopeimmalla vauhdilla. Inflaatio oli vuosien 2019 ja 2023 välillä nopeaa ja kuluttajien ansiotaso ei noussut hintojen nousun mukana, joten kuluttajat joutuivat muokkaamaan kulutustottumuksiaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään 11 eri hyödykekategorian hintajoustoja sisältäen yleisimmät elintarvike päätuotekategoriat.
Tutkimuksessa käsiteltiin kysynnän hintajoustoja, kysynnän tulojoustoja sekä kysynnän ristijoustoja. Tutkimuksessa käytettyä dataa voidaan pitää ainutlaatuisena, sillä se kattaa jopa 96 prosenttia Suomessa myydyistä päivittäistavarahyödykkeistä.
Keskeiseksi lopputulokseksi saatiin kysynnän hintajouston arvoksi -0,54 prosenttia sekä kysynnän tulojouston arvoksi 2,15 prosenttia. Lisäksi hyödykkeiden välisistä kysynnän ristijoustoista saatiin monia tilastollisesti merkitseviä lopputuloksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobiilimaksamisen esteet, riskit ja hyödyt päivittäistavarakaupassa
Kukkonen, Jaana (2022)Käteisen käytön vähentymisen myötä muut maksutavat yleistyvät. Maailman tapahtumien ja maksutapoihin liittyvät muutostrendit ohjaavat ihmisten käyttämiä maksutapoja. Mobiilimaksaminen on Suomessa edelleen vähäistä, mutta ... -
Ympäristövastuu Suomen päivittäistavarakaupassa : tarkastelussa S-ryhmä, Kesko ja Lidl Suomi
Tykkyläinen, Riina (2018)Yrityksen yhteiskuntavastuu ja ympäristövastuu sen osana ovat tuoneet kestävän kehityksen mukaiset periaatteet osaksi yksityisten yritysten johtamista. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, miten ympäristövastuullisuus ... -
Tarkoituksenmukainen epämääräisyys viestinnässä : Talvivaaran sijoittajaviestintä suomalaisessa mediassa
Hara, Minea; Nykänen, Anniina (2014)Tutkielmassa tarkasteltiin viestinnän tarkoituksenmukaista epämääräisyyttä sijoittajaviestinnän kontekstissa. Aihetta lähestyttiin viestinnän läpinäkyvyyden, säädellyn tiedonantovelvollisuuden ja etiikan näkökulmasta. ... -
Sosiaalinen media suomalaisessa museokentässä : haastattelu- ja kyselytutkimus museoiden sosiaalisen median valinnoista ja kokemuksista
Toivonen, Jari (2016)Tutkielma käsittelee suomalaisten museoiden sosiaalisen median käyttöä ja kokemuksia. Siinä on haastateltu kuutta museoalalla toimivaa henkilöä. Aineistoa on kerätty myös museoille suunnatulla kyselyllä ja asiakaskyselyllä. ...