Music activities in the home environment to support bonding between parents and children
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin musiikkiaktiviteetit voivat tukea vanhemman ja lapsen välistä suhdetta (bonding). Tavoitteena on kuvata perheiden musiikin käyttöä arjessa ja kuinka musiikkiaktiviteetit vaikuttavat vanhemman ja lapsen suhteeseen.
Musiikkiaktiviteetti-tutkimukseen osallistui yhdeksän (9) vanhempaa ja heidän lastansa, jotka olivat iältään 1,5–4-vuotiaita. Vanhemmat ja lapset toteuttivat kotonaan vapaavalintaisia musiikkiaktiviteetteja 10–15 minuutin ajan päivittäin kahden viikon ajan. Vanhemmat osallistuivat puolistrukturoituun haastatteluun ennen musiikkiaktiviteettiharjoitusjaksoa, sekä sen jälkeen. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysin menetelmin.
Tulokset kertovat, että musiikin käyttö voi muuttua vanhemmaksi tultua. Vanhempien oma musiikkisuhde (läheinen-kaukainen) ja heidän vanhemmuuden roolinsa (kotivanhempana tai työssäkäyvänä vanhempana) näyttää vaikuttavan myös musiikin käyttöön. Vanhemmat löysivät viisi strategiaa stressin vähentämiseksi musiikkiaktiviteettitehtävän aikana. Vanhempien itsetietoisuus lisääntyi ja he huomasivat musiikkiaktiviteettien auttavan tunteiden säätelyssä, sekä parantavan vanhemman ja lapsen keskittymiskykyä. Musiikkiaktiviteetit tarjosivat sekä vanhemmalle, että lapselle hauskaa ja kiinnostavaa yhteistä toimintaa. Vanhemmat kokivat olevansa empaattisempia lastaan kohtaan musiikkiaktiviteettien aikana, verrattuna tyypillisiin leikkihetkiin. Positiiviset kokemukset musiikkiaktiviteettien parissa lisäsivät vanhempien minäpystyvyyttä.
Tuloksista voidaan päätellä, että musiikkiaktiviteetit voivat vahvistaa vanhemman ja lapsen välistä suhdetta. Kotiympäristössä toteutettavat musiikkiaktiviteetit vähensivät vanhempien stressiä, lisäsivät tietoista läsnäoloa. Nämä tekijät näyttävät edistävän positiivista vanhemmuustyyliä, vahvistaen vanhemman ja lapsen suhdetta.
...
This thesis explores how music activities can support parents' and children’s relationships. It aims to expand our understanding of families music use in the home environment and the effects of music activities on bonding between parents and children.
A music activity assignment and semi-structured interviews were designed. Nine (9) parents and their children aged 1.5-4 years old performed 10–15-minute music activities daily for two weeks. Parents gave semi-structured interviews before and after the assignment. Data was analyzed using thematic analysis.
The results show that music use can change once one becomes a parent. Parents’ past music relationship (close-distant) and their roles as stay-at-home parents or working parents also seem to have an effect. Results show that parents found five stress reduction strategies during the music activity assignment. Parents were able to be more self-aware and found that music activities supported their emotion regulation. Parents also noticed improvement in their and their children’s focus. Music activities offered the parent-child duo fun and interesting activities and motivated parents to commit. Parents noticed that empathizing with their children was easier during music activities than in typical playtimes. Parents' positive experiences designing and sharing music activities with their children supported their parental efficacy.
In conclusion, the results show that home-based music activities can support bonding between parents and children. Music activities can help parents reduce stress, be more mindful, and show positive parenting behavior that strengthens parent-child bonding.
...
Keywords
music and social bonding music and parenting music and affect regulation music and empathy music and self-efficacy music and positive parenting musiikki lapset (ikäryhmät) vanhemmat vanhemmuus vanhempi-lapsisuhde perheet kotimusiikki koti music children (age groups) parents parenthood parent-child relationship families music in the home home
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood
Lindstedt, Johanna; Ahlqvist‐Björkroth, Sari; Junttila, Niina; Korja, Riikka (Wiley-Blackwell, 2024)Objective This longitudinal study examined latent profiles of parent–child interaction and their associations with triadic family interaction. Background A child's development is significantly influenced by early ... -
Parental Self-Efficacy and Intra- and Extra-Familial Relationships
Salo, Anne-Elina; Junttila, Niina; Vauras, Marja (Springer, 2022)Relationships are at the heart of well-being. Parental self-efficacy emerges as a powerful construct for understanding parenting and parent–child relationships. However, person-centered approaches that allow identification ... -
Parent–Child Relationship, Parenting Practices and Family Wellbeing in China
Feng, Zhiyang (2022)The goal of the present thesis was to investigate associations between parent–child relationship, parenting practices and family wellbeing (parent and child) in China. The current thesis investigated the quality of ... -
Supportive Parenting Buffers the Effects of Low Peer Acceptance on Children’s Internalizing Problem Behaviors
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2019)Background Children who are not accepted in their peer group are at risk of developing internalizing problem behaviors. It is possible, however, that supportive parenting can provide a buffer against the detrimental ... -
Child perceived motor competence as a moderator between physical activity parenting and child objectively measured physical activity
Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Barnett, Lisa M.; Sääkslahti, Arja (Elsevier BV, 2023)This longitudinal study aimed to examine how physical activity parenting (PAP) directly predicted objectively measured children’s moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) and sedentariness over a three-year transitional ...