Negotiating local linguistic and epistemic realities through critical language pedagogy (CLP) in Pakistan
Anjum, S., & Ali Shah, W. (2024). Negotiating local linguistic and epistemic realities through critical language pedagogy (CLP) in Pakistan. Pedagogy, culture and society, Early online. https://doi.org/10.1080/14681366.2024.2367625
Julkaistu sarjassa
Pedagogy, culture and societyPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group.
With critical pedagogy (CP), teachers and students are empowered to disrupt the dominant ideological structures that tend to dehumanise people and impose oppressive historical consciousness upon them as historical subjects. Inspired by CP, over the last three decades critical language pedagogies have been conceptualised to promote social justice and counter privileged ideologies. This study examined university teachers’ pedagogical engagement with students’ local multilingual resources and epistemologies in the Remedial English classes at Pakistani universities. The study made use of theoretical insights such as coloniality, raciolinguistic perspectives and critical scholarship on multilingualism. Findings suggest that some teachers maintained the linguistic and epistemic hierarchy that favoured English, American/British accent, Anglo-western literature and culture, while other created multilingual and epistemic spaces where students’ local languages, nativized English varieties, culture and values could find a place. Furthermore, the Remedial English course perpetuated a gap between word and world by ignoring students’ contemporary concerns, such as discursive (values, culture) as well as material (unemployment, corruption, human rights, environmental degradation, etc.) factors. Some teachers’ use of bottom-up agency to counter foreign literature and a monoglossic model of instruction suggests how some teachers with a critical pedagogical attitude can empower their students to reclaim their historical and social roots.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Julkaisija
Routledge, Taylor & Francis GroupISSN Hae Julkaisufoorumista
1468-1366Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/220870131
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers negotiating multilingualism in the EFL classroom
Pitkänen-Huhta, Anne; Mäntylä, Katja (De Gruyter, 2021)Tässä artikkelissa tutkimme suomalaisten englanninopettajien käsityksiä maahanmuuttajaoppilaista, joilla on monikielinen tausta, vieraan kielen luokkahuoneessa. Aiemmat tutkimukset monikielisistä oppijoista ovat keskittyneet ... -
Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021) -
The pedagogical value of translation : experiences from a newly introduced elective course
Károly, Adrienn (University of Jyväskylä, 2024)With the expansion of nonprofessional translation activities, language education has gradually rediscovered translation and mediation, seeing them not only as useful tools in language learning but also as transferable ... -
Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta
Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021) -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.