Show simple item record

dc.contributor.advisorLuukkanen-Hirvikoski, Teija
dc.contributor.advisorNiininen, Outi
dc.contributor.authorViirret, Katariina
dc.date.accessioned2024-07-09T08:05:51Z
dc.date.available2024-07-09T08:05:51Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96386
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa yhdistetään laajasti ja vertaillen taidehistorian sekä markkinoinnin alojen tutkimusta ja syvennytään taidemarkkinoiden viimeaikaiseen kehitykseen sekä taideteosten luonteeseen luksustuotteina. Taiteen ostamista käsitellään ostoprosessin ja -motivaatioiden kautta, sekä pureudutaan Instagramiin taiteen markkinointi- ja myyntikanavana. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Taikon asiakasta sekä keräämällä visuaalinen aineisto Taikon Instagram-tililtä. Tulosten perusteella Taikon asiakkaiden ostoprosessi on korkeaa asiakasosallistumista vaativa ja perustuu erityisesti tunneperustaiseen päätöksentekoon. Haastattelut osoittavat, että taiteen verkko-ostamiseen liittyy edelleen haasteita, ja taidetta ostetaan erityisesti sisustuksellisten tai keräilyyn ja kauneuden arvostamiseen liittyvien motivaatioiden pohjalta. Tärkeiksi vaikuttaviksi tekijöiksi nousevat ostajan arvot, taideteosten henkilökohtaisuus, omaisuuden kartuttaminen sekä tarve elämyksellisyyteen. Lisäksi Instagram- markkinoinnin tutkimus dokumentoi taiteen markkinoinnin mahdollisuuksia ja antaa viitteitä sisällön toimivuudesta ja vaikutuksista asiakassitoutuneisuuteen. Tutkimus valottaa taiteen ostamiseen liittyviä tekijöitä ja nykytaiteen verkkokauppaa, tarkastelee taiteen ja luksuksen yhtäläisyyksiä, sekä kartoittaa taiteen markkinointia Instagramissa. Tulokset luovat pohjan laajemmille nykytaiteen verkkokaupan ja taiteen markkinoinnin jatkotutkimuksille, sekä tarjoaa näköaloja ja ideoita taidealan toiminnan kehittämiseen.fi
dc.format.extent79
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertaidemarkkinat
dc.subject.otherluksus
dc.subject.otherostomotivaatiot
dc.subject.otherostoprosessi
dc.subject.othertaiteen markkinointi
dc.subject.othersisältömarkkinointi
dc.titleNykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407095213
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoria
dc.contributor.oppiaineArt History
dc.contributor.oppiaineMarkkinointi
dc.contributor.oppiaineMarketing
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoylellisyys
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysonykytaide
dc.subject.ysotaideteokset
dc.subject.ysotaidekauppa
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysotaidehistoria
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoInstagram
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright