Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNieminen, Jiri
dc.contributor.authorRajasaari, Kristiina
dc.date.accessioned2024-06-28T07:27:40Z
dc.date.available2024-06-28T07:27:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96227
dc.description.abstractTiivistelmä Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeita ja osaamisen tarpeita henkilöstön suoriutumisen johtamisessa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lähijohtaminen tapahtuu yhä enemmän hajautetuissa organisaatioissa, verkostoissa ja moniammatillisessa yhteistyössä yli organisaatio- ja professiorajojen. Tutkielmassa selvitetään kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla, millaista johtamisen osaamista sosiaalityön lähijohtaja tarvitsee. Miten sosiaalityötä johdetaan niin, että työtekijöiden osaaminen ja taidot varmistetaan, työntekijät motivoituvat ja työn tekeminen mahdollistetaan niin, että työntekijät suoriutuvat tehtävistään ja sitoutuvat työhönsä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sosiaalialan johtamista, henkilöstöhallintoa sekä lähijohtamisen käsitteitä. Henkilöstön suoriutumisen johtamista jäsennetään henkilöstöjohtamisen AMO-mallin mukaan. Aineisto koostuu viidestä sosiaalialan johtamista ja lähijohtamista koskettavista suomalaisista tutkimuksista. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia teoriaohjaavasti, sillä analyysia ohjaavat tutkimuskysymykset sekä yksilön suoriutumista selittävä AMO-malli. Tutkimustulosten mukaan osaamistarpeiksi muodostuivat kolme pääteemaa: Suoriutumisen johtaminen, vuorovaikutus- ja viestintätaidot sekä verkostot ja monialainen yhteistyö hajautetuissa organisaatioissa. Työntekijöiden osaamisen kehittäminen, motivointi, osallistaminen ja vaikuttamismahdollisuuksien antaminen muutoksen keskellä ovat keskeisiä lähijohtamisen keinoja vaikuttaa yksilön suoriutumiseen. Vuorovaikutus- ja viestintätaidot nousevat tärkeään rooliin. Työntekijät toivovat avointa, arvostavaa ja oikeudenmukaista puhetta sekä rakentavaa, kannustavaa ja myönteistä palautetta. Verkostoissa työskentely ja monialainen yhteistyö hajautetuissa organisaatioissa haastavat sosiaalityön lähijohtajan osaamista. Tulevaisuudessa lähijohtaminen nähdään ammattijohtamisena ja johtamiseen erikoistutaan.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.otherAMO-malli
dc.subject.othersuoriutumisen johtaminen
dc.titleSosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeet : henkilöstön suoriutumisen johtaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406285069
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysolähijohtaminen
dc.subject.ysolähiesihenkilöt
dc.subject.ysoosaamistarve
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysososiaaliala
dc.subject.ysoosaamisen johtaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot