Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorKovanen, Matti
dc.date.accessioned2024-06-28T06:21:21Z
dc.date.available2024-06-28T06:21:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96220
dc.description.abstractSuomalaisten englanninpuhujien aksenttivalinnoista on hyvin rajallisesti tutkimustietoa. Tutkimus on perinteisesti keskittynyt siihen, miten suullista kielitaitoa opetetaan kouluissa ja miten ymmärrettävää suomalaisten englanti on muille suomalaisille tai englantia äidinkielenään puhuville. Siksi tämä tutkimus keskittyi muihin englannin oppimisen ja puhumisen konteksteihin. Tutkimusta varten laadittiin 21 kohdan sähköinen kyselylomake, joka julkaistiin muun muassa Reddit-keskustelupalvelussa. Kyselyyn vastasi 1134 täysi-ikäistä suomea äidinkielenään puhuvaa henkilöä. Vastaukset analysoitiin narratiivisen sisällönanalyysin ja ankkuroidun teorian avulla. Osallistujilla oli monenlaisia yhteyksiä englannin kieleen esimerkiksi työn, perhesiteiden tai ulkomailla asumisen kautta. Enemmistö kertoi puhuvansa yleensä amerikan- tai brittienglantia, mutta 21% koki puhuvansa suomalaisella aksentilla. Kysyttäessä, millä aksentilla osallistujat haluaisivat mieluiten puhua, brittienglanti oli suosituin vaihtoehto mutta 8% valitsi suomalaisen aksentin. Monet osallistujat kertoivat vaihtelevansa aksenttien välillä: kaksi kolmesta käytti ainakin toisinaan suomalaista aksenttia tai ”rallienglantia” tarkoituksella erilaisissa tilanteissa. Ankkuroidun teorian avulla syyt oli luokiteltavissa kolmeen ryhmään: huumori, ymmärrettävyys ja palautuminen. Tulosten perusteella voidaan arvioida, että suomalaisella aksentilla on vakiintunut asemansa myös niiden englanninpuhujien keskuudessa, jotka yleensä puhuvat natiivinkaltaisemmin. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että vaikka suurin osa suomalaisista tavoittelee natiivinkaltaisia aksentteja, osa pitää suomalaista aksenttia legitiiminä tapana puhua englantia ja kokee natiivinkaltaisten aksenttien opettelun turhana ja vaivalloisena. Tulevaisuudessa olisi syytä tutkia, lisäisikö muiden englannin kielen varieteettien käyttö opetuksessa oppilaiden motivaatiota tai puheen sujuvuutta.fi
dc.description.abstractThere is a very limited amount of research about Finnish EFL speakers’ accent choices. Research has traditionally focused on how oral skills are taught in EFL tuition or how comprehensible the English spoken by Finns is to other Finns or native English speakers. This is why the present study focused on other contexts of learning and speaking English. For the purpose of this study, a 21-question online survey was created and published on the Reddit forum site among other platforms. 1134 adult native Finnish-speakers answered the survey. The answers were analysed with the help of narrative content analysis and grounded theory. The participants had a variety of connections to the English language, such as through work, family ties, or living abroad. The majority of the participants stated that they usually speak American or British English, but 21% used a Finnish accent. When asked what accent the participants would prefer to speak in, British English was the most popular option but 8% selected the Finnish accent. Many participants reported switching between accents: two out of three used the Finnish accent or “Rally English” at least occasionally in different types of situations. With the help of grounded theory, it was possible to divide the reasons in three categories: humour, comprehensibility, and reversion. Based on the results it can be estimated that the Finnish accent has its established role among even those English-speakers who usually use a more nativelike variety. The results of the study indicate that even though the majority of Finns aim to speak nativelike accents, some of them consider the Finnish accent a legitimate way of speaking English and deem the learning of nativelike varieties unnecessary and cumbersome. In the future, there may be reason to study whether the use of other English varieties in EFL tuition increase the motivation of learners or the fluency of speech.en
dc.format.extent67
dc.language.isoen
dc.subject.otheraccent choices
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherRally English
dc.subject.otheraksenttivalinnat
dc.subject.otherkansanlingvistiikka
dc.subject.otherrallienglanti
dc.title“The Finnish accent is natural, anything else would be pretending” : Finnish EFL speakers’ accents as stylistic choices
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406285062
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokansanlingvistiikka
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoaksentti
dc.subject.ysosuomalaiset
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysooikeinkirjoitus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysofolk linguistics
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoFinnish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysoaccent (linguistics)
dc.subject.ysoFinns
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysoorthography
dc.subject.ysoidentity (mental objects)


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record