Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.authorParikka, Anna
dc.contributor.authorSavolainen, Aino
dc.date.accessioned2024-06-26T05:43:36Z
dc.date.available2024-06-26T05:43:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96155
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokassa olevien oppilaiden tuen tarpeiden yhteyttä luokanopettajan työhyvinvointiin. Tuen tarpeita tarkasteltiin tehostetun ja erityisen tuen päätöksen saaneiden oppilaiden määränä, sekä opettajan raportoimien a) oppimiseen tukea tarvitsevien ja b) sosio-emotionaalisella tai käytöksen alueella tukea tarvitsevien oppilaiden määrinä. Opettajan työhyvinvointia mitattiin koetun stressin, työuupumuksen ja työn imun kautta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksen aineisto on kerätty vuonna 2019 kyselylomakkeella 49:ltä toisen luokan opettajalta. Tutkimusote oli määrällinen ja aineiston analyysissa käytettiin Spearmanin korrelaatiokerrointa. Tulokset osoittivat, että tilastollisesti merkitsevää yhteyttä ei löytynyt oppilaiden tehostetun ja erityisen tuen päätösten määrän ja luokanopettajan työhyvinvoinnin välillä. Samoin yhteyttä ei löytynyt a) oppimiseen tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä, eikä b) sosioemotionaalisten tai käytöksen pulmien takia tukea tarvitsevien oppilaiden määrän ja työhyvinvoinnin välillä. Tutkimuksen tulokset haastavat yleisessä keskustelussa esillä olevaa käsitystä oppilaiden tuen tarpeiden kuormittavuudesta ja vaikutuksesta opettajan työhyvinvointiin.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertukipäätökset
dc.titleOppilaiden tuen tarpeiden yhteys luokanopettajan työhyvinvointiin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406264999
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikka
dc.contributor.oppiaineSpecial Education
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright