Palestina och Israel : Laddade Uttryck och Polarisering i Nyhetsdiskussioner på Facebook
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kandidaatintutkielman tavoite oli kartoittaa polarisoivia piirteitä uutiskeskusteluiden kielenkäytössä Facebookissa tarkastelemalla arvolatautuneiden ilmaisujen merkityksiä diskurssianalyysin menetelmin. Uutisartikkelit olivat ruotsalaisen mediayhtiö Aftonbladetin julkaisemia koskien Israelin ja Palestiinan konfliktia, ja aineisto kerättiin uutiskeskusteluiden kommenttikentistä. Oletukseni oli, että aihe itsessään olisi polarisoiva ja tarkoituksenani oli analysoida
affektiivista polarisaatiota heijastavia toisiin keskustelijoihin kohdistettuja arvolatautuneita ilmaisuja eli sellaisia ilmaisuja, joilla on pyrkimys ennemminkin nimitellä kanssakeskustelijaa, kuin ottaa kantaa itse konfliktin osapuoliin.
Aineisto koostui kolmen uutisartikkelin kommenteista, joista analysoitavaksi poimin yhdeksän arvolatautunutta ilmaisua. Tuloksissa ilmeni affektiivisen polarisaation piirteitä, jotka kytkeytyivät paljolti oikeisto-vasemmistokahtiajakoon. Käyttäjien kielenkäytössä esiintyi merkkejä ilmiöstä, jossa tässä jakaumassa vastakkaisen ideologian edustajaa luonnehdittiin kaikkein radikaaleimmilla ilmaisuilla. Tämä osoittanee sellaisten ilmaisujen merkitysten muutoksia niiden alkuperäisistä merkityksistä. Toisin sanoen tutkimuksessa tuli ilmi, että ilmaisujen konnotaatiot
poikkesivat ilmaisujen denotatiivisista merkityksistä. Lisäksi ennen kaikkea tutkimuksessa tuli esiin ihmisiä kategorisoivia ilmaisuja, joita voidaan pitää arvolatautuneina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Simultaneous Support for and Opposition to Brands : A Study on Brand Love and Hate - the Two Poles of Brand Polarisation
Tornberg, Jussi; Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi (Routledge, 2023)This chapter discusses the drivers of brand polarisation (i.e. simultaneously loving and hating a brand). Despite its relevance for brand managers and public relations executives, brand polarisation remains heavily ... -
Työmarkkinoiden polarisaation yhteys suomalaiseen palkkajakaumaan vuosina 1990-2010
Tornberg, Kalle (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten työmarkkinoiden polarisoitumista ja sen yhteyttä kokopäivätoimisten palkansaajien palkkajakauman, keskipalkan ja palkkaerojen kehitykseen Suomessa vuosina ... -
How bright are the Nordic Lights? : job quality trends in Nordic countries in a comparative perspective
Mustosmäki, Armi (University of Jyväskylä, 2017)Nordic countries stand out from the rest of the Europe in terms of job quality. Comparative research literature sought to explain the distinctiveness of Nordic countries with diverse sets of institutional frameworks. ... -
Toimialojen työmarkkinoiden polarisaatio Suomessa
Heikkilä, Karita (2016)Tämä pro gradu-työ tutkii työmarkkinoiden polarisaatiota Suomessa, ja erityisesti mi-ten se ilmenee toimialoilla. Tutkimuksessa selvitetään polarisoituvatko toimialojen työmarkkinat Suomessa, mitkä tekijät vaikuttavat ... -
Changes in work life skill requirements : empirical evidence from Finland in 1995-2013
Neuvonen, Kaisa (2017)Työssä vaadittavien taitojen muutos : empiirisiä havaintoja Suomesta aikavälillä 1995 – 2013. Tavoitteet Tutkielman päätavoitteena oli tutkia työelämätaitojen muutosta Suomessa. Tavoitetta rajattiin tarkastelemalla, onko ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.