Muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Copyright
© The Author(s)
Muotiteollisuuden vastuullisuus on yhä merkityksellisempi tutkimusaihe, sillä kuluttajat ovat enenevissä määrin tietoisia toimialan ongelmista ja kaipaavat vastuullisempia vaihtoehtoja. Samalla brändimielikuva on keskeinen tutkimusilmiö hyvin kilpailulla muotiteollisuuden alalla, jossa kilpailu brändien välillä on suurta ja tuotteet usein samankaltaisia. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin tutkia, millainen merkitys muotibrändin vastuullisuudella on nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan. Lisäksi tarkentavasti oli tarkoitus lisätä ymmärrystä siitä, millaiset tekijät ovat merkityksellisiä kuluttajien vastuullisen brändimielikuvan muodostumisessa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena käyttäen aineistonkeruumenetelmänä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analysointi puolestaan suoritettiin aineistolähtöisesti ja induktiivisesti teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että muotibrändin vastuullisuuden merkitys nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan on moniuloitteinen. Merkityksen suuruus vaihteli vastaajien kesken, mutta vastuullisuudella oli kaikille haastateltaville ainakin jonkinlainen positiivinen merkitys brändimielikuvaan. Lisäksi tunnistettiin yhdeksän tekijää, jotka olivat merkityksellisiä kuluttajien vastuullisen brändimielikuvan muodostumisessa. Kyseiset tekijät jaoteltiin kuluttajaan liittyviksi tekijöiksi, yritykseen ja brändiin liittyviksi tekijöiksi sekä sosiaaliseen ympäristöön liittyviksi tekijöiksi.
Tämä tutkimus lisäsi ymmärrystä muotibrändin vastuullisuuden merkityksestä nuorten naiskuluttajien muodostamaan brändimielikuvaan korostaen henkilökohtaisten arvojen ja yksilöllisten erojen merkitystä. Vastuullisen brändimielikuvan muodostumisen kannalta merkittäviä tekijöitä puolestaan tämä tutkimus rajasi aikaisemmasta ja jaotteli, mikä lisäsi
ymmärrystä aiheesta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perheen ja lastensuojelun merkitys nuorten väkivaltarikollisuuden ehkäisyssä
Lindqvist, Lauriina (2021)Kandidaatintutkielmassani pyrin selvittämään perhetekijöiden vaikutusta nuorten väkivaltarikoksissa ja lastensuojelun ehkäisevää roolia nuorten väkivaltarikoksiin puuttumisessa. Tutkielmani perustuu kirjallisuuteen ja ... -
Sanoitusten merkitys nuorten musiikin kuuntelussa
Honkavuori, Reetta (2019)Tutkimukseni käsittelee musiikin merkitystä nuorille sanoitusten näkökulmasta. Vaikka musiikinkuuntelu- ja tunnetutkimusta on musiikkipsykologiassa tehty paljon, sanoituksista tehty tutkimus on hyvin vähäistä. Sen vuoksi ... -
Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa
Kauppinen, Liina; Partanen, Maiju (2015)Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) – tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhmän koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sitä, vaikuttavatko nuoret ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Nuorten moniongelmaisuus : kasvuolosuhteiden merkitys moniongelmaisuuden syntyyn
Pihlakari, Katariina (2021)Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, miten moniongelmaisuus näyttäytyy nuorilla ja millainen vaikutus kasvuolosuhteilla on moniongelmaisuuden syntymiseen. Moniongelmaisuuden ilmiön tutkiminen auttaa ...