Vaikuttajamarkkinoinnin voima: Z-sukupolven lukuinnon lisääminen sosiaalisen markkinoinnin keinoin
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi voi toimia Z-sukupolven lukuintoon vaikut-tavana tekijänä. Lukutaito on olennainen taito yksilön kehityksessä ja turvallisen, tasa-arvoisen yhteiskunnan rakentamisessa. Vaikka suomalaisnuorten lukutaito on edelleen hyvää, tulokset ovat heikentyneet viime vuosina. Lukemiseen kannustamista ja lukuinnon nostattamista voidaan tukea muun muassa sosiaalisella markkinoinnilla, joka hyödyntää perinteisiä markkinointimenetelmiä vaikuttaakseen positiivisesti yksilöiden käyttäytymiseen. Digitalisaation myötä sosiaalisen median kanavat ovat nousseet keskeisiksi välineiksi sosiaalisessa markkinoinnissa, keskiössä vaikuttajien tekemä vaikuttajamarkkinointi.
Tutkimusaihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä nuorten lukeminen ja lukutaito on jatkuvasti esillä ja sosiaalinen media ja sen vaikuttajat näkyvät nuorten ruuduilla lähes päivittäin. Tutkielman kohdejoukko on rajattu digitaaliseen maailmaan syntyneeseen Z-sukupolveen. Tutkimus toteutettiin laa-dullisesti, ja aineisto koostui kymmenestä yhden hengen teemahaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkilöihin, jotka kertoivat lukevansa kirjoja ja seuraavansa jotakin Instagramissa toimivaa vaikuttajaa tai Instagram-vaikuttajan tuottamaa sisältöä.
Tutkimus osoitti, että vaikuttajamarkkinointi voi vaikuttaa myönteisesti Z-sukupolven lukuinnon kehittymiseen esimerkiksi tarjoamalla innostavia sisältöjä, roolimalleja ja yhteisöllisiä kokemuksia. Tulosten mukaan sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointiin liittyy kuitenkin useita tekijöitä, jotka ovat yhteydessä sen vaikuttavuuteen Z-sukupolven lukuinnon kontekstissa. Vaikuttavista tekijöistä tunnistettiin seuraavat vaikuttajamarkkinoinnin te-hokkuuteen liittyvät pääteemat: omien lukutottumusten rooli, oman somekäytön rooli, sosiaalisen median vaikuttajien ominaisuuksien rooli ja vaikut-tajan tekemän sisällön rooli.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
Pietilä, Elina Aino Amanda (2024)Tämä tutkimus tarkastelee sitä, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa keskitytään TikTokissa esiintyvään kuluttajalähtöiseen sisältöön. Alusta tunnetaan ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.