Kirjoita, kirjoita, kirjoita -podcast ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekstin tuottamisen tueksi
Lataukset:
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Monimuototutkielman tavoitteena on luoda podcast-muodossa tukimateriaalia opinnäytetyön itsenäiseen kirjoittamiseen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Podcast-materiaalin avulla pyritään tukemaan opinnäytetyön kirjoitusprosessissa tekstin tuottamista, joka ohjauksessa jää usein opiskelijan omalle vastuulle. Tavoitteena on antaa konkreettisia työkaluja kirjoittamiseen ja avata kirjoittamiseen liittyviä vääristyneitä käsityksiä, jotka estävät tekstin tuottamisen ja horjuttavat opiskelijan minäpystyvyyttä. Tarkoituksena ei ole korvata opinnäytetyön ohjausta, opintojaksoja tai jo olemassa olevan opetusmateriaalin sisältöjä, vaan monipuolistaa avointa oppimateriaalia tekstin tuottamisen tueksi auditiivisessa muodossa.
Podcast-materiaalin teoreettisina lähtökohtina toimivat kirjallisuuskatsaukset, jotka pohjautuvat tekstitaitojen sosiokulttuuriseen ja sosiokognitiiviseen teoriaan. Sosiokulttuurinen teoria liittyy tekstilajina opinnäytetyön kirjoittamiseen ja alakohtaisten konventioiden hallitsemiseen. Podcast-materiaalissa tuetaan puolestaan yksilön kirjoittamisprosessia kognitiivisesta näkökulmasta. Podcast-materiaalin pedagogisena pohjana toimii puolestaan sosiodynaaminen ohjaus, jonka lähtökohtana on dialogi ja vuorovaikutuksellisuus sekä ohjattavan omaehtoisuus ja aktiivisuus.
Tutkielman tuotoksena syntyi kolmen jakson mittainen Kirjoita, kirjoita, kirjoita -podcast-sarja. Jaksot kestävät noin 35 minuuttia, ja niissä käsitellään pääteemana opinnäytetyön kirjoittamista erilaisista alateemoista: 1) Miten kirjoittamisessa pääsee alkuun? 2) Miten kirjoittamista ylläpidetään? 3) Miten kirjoittamisen haasteista selviää? Jokaisessa jaksossa annetaan opinnäytetyön tekstin tuottamiseen konkreettisia ideoita ja ohjeistetaan harjoituksia, joiden avulla kuulijaa aktivoitiin toimintaan ja reflektioon. Vaikka materiaali suunnattiin itsenäisen opiskelun tueksi, kuulijan kohtaaminen ja yhteisöllisyyden luominen otettiin huomioon kielellisin keinoin, kuten jutustelevalla sävyllä ja kuulijan puhuttelulla.
Lopputuloksena podcast-materiaali toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten muun muassa opinnäytetyön kirjoittamisen ohjausta voidaan monipuolistaa. Auditiivisessa muodossa podcast mahdollistaa aikaan ja paikkaan sitomattoman tuen ja oppimisympäristön, kuten luonnossa liikkumisen, jonka aikuinen opiskelija voi itse valita. Tällaista visuaalisena materiaalina esimerkiksi teksti tai video ei tarjoa, kun katseen tulee suuntautua materiaaliin. Jatkotutkimuksena olisi syytä tutkia tarkemmin opiskelijan näkökulmasta sitä, koetaanko podcast-muotoinen materiaali hyödylliseksi. Lisäksi olisi syytä selvittää, onko podcast-muotoisen materiaalin tuottaminen kustannustehokasta opettajan käytettävissä olevilla resursseilla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta
Honkonen-Seppälä, Maarit (2009)Tutkimuksessa kuvataan Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ko-kemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta. Aineisto koostuu 23:n syksyllä 2003 aloittaneen opiskelijan kirjoitelmista, joissa käsiteltiin ... -
Miten tuetaan opinnäytetöiden avaamista?
Vallittu, Marjo; Rosti, Tomi; Lahdenperä, Hanna; Jauhiainen, Ilmari (Suomen Tieteellinen Kirjastoseura, 2024)Kesäkuussa 2024 julkaistu kansallinen opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus määrittelee toimenpiteitä, joilla opinnäytetöiden avaaminen mahdollistetaan. Toimenpiteet koskevat esimerkiksi avoimen lisenssin valitsemista, ... -
Opetusta kehittävä kumppanuus sivistysyliopiston uudelleenrakentajana
Kinnunen, Johanna; Koponen, Eeva; Puputti, Tiia (2019) -
Käsikirja : CREAR digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline
Kasurinen, Helena; Launikari, Mika; Laakkonen, Tarja; Pääskyvuori, Marjo; Vuorinen, Raimo; Männistö, Eija; Sorjonen, Maarit; Korhonen, Jarkko (Laurea ammattikorkeakoulu, 2020)Opiskelijoiden hyvinvoinnin, toimijuuden ja resilienssin vahvistamiseksi on Resilienssi ja tulevaisuususko RETU-hankkeessa (ESR, 2018–2020) kehitetty digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR (https://crear.fi/). ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.