Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSilvasti, Tiina
dc.contributor.authorWillström, Amanda
dc.date.accessioned2024-06-19T09:49:23Z
dc.date.available2024-06-19T09:49:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96030
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on tarkastella kotimaisten vaatealan yrityksien yhteiskuntavastuuta. Tutkimuskohteena olivat suurimmat kotimaiset vaatealan toimijat Marimekko Oyj ja Luhta Sportswear Company. Tutkielma pyrkii vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen, eli miten yhteiskuntavastuu esiintyy Marimekko Oyj:n ja Luhta Sportswear Companyn kestävyysraporteissa Archie Carrollin yhteiskuntavastuun pyramidin avulla tulkittuna? Sekä mitä yhteiskuntavastuun strategiatyyppiä, traditionaalista vai nykyaikaista, Marimekko Oyj ja Luhta Sportswear Company ilmentävät Archie Carrollin pyramidiin pohjautuvan analyysin perusteella? Tutkielman aineisto koostuu Marimekko Oyj:n ja Luhta Sportswear Companyn vuoden 2022 kestävyysraporteista, jotka analysoitiin laadullisella teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Analyysia ohjasi teoria Archie Carrollin yhteiskuntavastuun pyramidista, joka jakaa yhteiskuntavastuun neljään ulottuvuuteen: taloudelliseen, lainsäädännölliseen, eettiseen ja sosiaaliseen sekä hyväntekeväisyyden vastuisiin. Lisäksi tutkielman aikana pyramidiin on lisätty uutena ympäristövastuun ulottuvuus. Sisällönanalyysin avulla aineisto koodattiin ja teemoiteltiin näihin pyramidin mukaisiin ulottuvuuksiin. Tutkielman tuloksina havaittiin, että molemmat Marimekko Oyj ja Luhta Sportswear Company painottavat erityisesti ympäristövastuun sekä eettisen ja sosiaalisen vastuun ulottuvuuksia vuoden 2022 kestävyysraporteissaan. Näissä ulottuvuuksissa korostui päästöjen vähentämiseen tähtäävät toimenpiteet, materiaalien vaikutus ympäristöön, arvoketjujen vastuullisuus, vastuullinen työnantajuus ja vastuullisemman tuotannon varmistaminen. Muut ulottuvuudet eli taloudellisen, lainsäädännöllisen ja hyväntekeväisyyden vastuun toimenpiteet jäivät pienemmiksi. Strategiselta lähestymistavaltaan molemmat yritykset vaikuttavat tuloksien pohjalta ilmentävän nykyaikaisen yhteiskuntavastuun strategiaa. Ne siis huomioivat Carrollin yhteiskuntavastuun pyramidin kaikki ulottuvuudet toiminnassaan. Nykyaikaisesta strategiasta kertoi erityisesti Marimekko Oyj:n ja Luhta Sportswear Companyn toimenpiteet sisällyttää yhteiskuntavastuu aktiiviseksi osaksi yrityksien liiketoimintaa, mm. uusien liiketoimintakonseptien kautta, joilla yritykset pyrkivät ratkaisemaan nykyajan yhteiskunnallisia haasteita.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.titleKotimaisten vaateyritysten yhteiskuntavastuu : tarkastelussa Marimekko Oyj ja Luhta Sportswear Company
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406194795
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysokestävyysraportointi
dc.subject.ysoyhteiskuntavastuu
dc.subject.ysostrategiat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot