dc.contributor.advisor | Kokko, Tuomas | |
dc.contributor.author | Salminen, Reeta | |
dc.date.accessioned | 2024-06-19T09:43:08Z | |
dc.date.available | 2024-06-19T09:43:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96027 | |
dc.description.abstract | Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymmärtää pelaajiensa tarpeita sekä pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelinsä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. Tämä voidaan saavuttaa käyttäjälähtöisellä suunnittelulla. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin digitaalisten pelien käyttäjälähtöistä suunnittelua. Tutkielman tavoitteena oli selvittää digitaalisten pelien käytettävyyteen, saavutettavuuteen ja pelaajatyyppeihin liittyviä tekijöitä. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona oli vertaisarvioituja artikkeleita sekä alan kirjallisuutta, joita haettiin hyödyntämällä tietokantahakuja ja lumipallo-otantamenetelmää. Kirjallisuuskatsauksesta käy ilmi, että saavuttaakseen laajan asiakaskunnan digitaalisten pelien suunnittelussa tulee huomioida käytettävyystekijöitä, kuten pelaajilla käytössä olevaa laitteistoa, pelin oppimiskäyrää, pelin pelattavuutta ja pelin tapaa käsitellä pelaajan tekemiä virheitä. Saavutettavuutta voidaan puolestaan lisätä huomioimalla monipuolisesti niin visuaalisia, auditiivisia, kognitiivisia kuin motorisia rajoitteita. Näiden lisäksi pelin houkuttelevuutta voidaan lisätä huomioimalla erilaisia pelaajatyyppejä, jotka ovat tapa määritellä erilaisia pelaamisen motivaatioita. | fi |
dc.description.abstract | To create games for a wide customer-base game designers need to understand needs and motivations of different kinds of players. User-centred design is a way to achieve this kind of understanding. This bachelor's thesis examines user-centred design of digital games. The aim of the thesis is to investigate factors related to the usability, accessibility, and player types of digital games. The thesis was conducted as a systematic literature review. The material of the thesis consisted of peer-reviewed articles and literature in the gaming field, which were searched using database searches and snowball sampling method. The literature review shows that to reach a wide customer base, the design of digital games must consider usability factors such as the hardware used by players, the learning curve of the game, the games playability and the way the game handles players failures. Accessibility, in turn, can be increased by con-sidering players visual, auditory, cognitive, and motor limitations. In addition to these, the appeal of the game can be increased by considering different types of players, which are a way of determining different motivations for playing. | en |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | käyttäjälähtöinen suunnittelu | |
dc.subject.other | saavutettavuus | |
dc.subject.other | pelaajatyypit | |
dc.title | Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406194792 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | esteettömyys ja saavutettavuus | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | käyttäjälähtöisyys | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |