Coping to play : the effect of user-driven innovations on user experience in games
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tutkitaan miten käyttäjälähtöisiä innovaatioita
voi hyödyntää videopeleissä esiintyvien käytettävyysongelmien selvittämisessä
coping-keinona. Lisäksi käsitellään käyttäjälähtöisten innovaatioiden
vaikutusta pelien käyttökokemukseen. Aihe on tärkeä erityisesti
peliteollisuudelle, sillä useat peliyhtiöt ovat antaneet pelaajille mahdollisuuden
muokata pelejä tietyiltä osin luomalla modifikaatioita, (engl. modification, mod)
joilla voidaan vaikuttaa pelin ulkoasuun, mekaniikkaan ja sisältöön.
Pelikehityksen jatkaminen lisäsisällön luomisella peliyhteisössä on nykyään
merkittävä osa pelikulttuuria, joten peliyritysten on tärkeää ymmärtää sen
sisältämät mahdollisuudet ja uhat.
Tutkielman rakenne sisältää katsauksen aiheeseen liittyvään olemassa
olevaan kirjallisuuteen sekä empiirisen osuuden. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään
coping-keinoihin, käytettävyyteen ja käyttökokemukseen sekä käyttäjälähtöisiin
innovaatioihin. Tämän jälkeen empiirisessä osuudessa käydään
läpi tutkimusdatan kerääminen haastattelukysymyksillä, datan analysointi temaattisella
analyysillä ja tulosten esittäminen teemoittain. Teemoiksi määritettiin
pelikokemuksen osa-alueita, joilla todettiin olevan merkittävä vaikutus
käyttökokemukseen, eli suorituskyky ja käytettävyys, sisältö ja estetiikka. Lisäksi
jokaiseen teemaan voidaan vaikuttaa modifikaatioilla, jolloin niiden vaikutusta
käyttökokemukseen voidaan voimistaa. Tulosten perusteella käyttäjä-
lähtöisiä innovaatioita käytetään usein käytettävyysongelmista selviämiseen,
mutta ne myös parantavat pelien käyttökokemusta yleisellä tasolla. Lopuksi
käydään läpi pohdintaa tutkimustulosten merkityksestä ja esitetään mahdollisia
jatkotutkimusaiheita.
...
This master’s thesis studies how user-driven innovations help players to cope
with usability problems in video games. Additionally, the effect of user-driven
innovations on the user experience is covered. The topic is important for the
game industry, as several game companies have given the opportunity for the
players to modify their games with modifications, that can alter the games visual
appearance, mechanics and logic, as well as content. Continuing the game
development further in the gaming community has become a major part of the
gaming culture. Therefore, it is important for the gaming companies to
understand the opportunities and threats that lie beneath this phenomenon.
The thesis consists of a literature review from the existing literature on
coping, usability, user experience and user-driven innovations, and an empirical
study. In the empirical study, the methodology for interviewing players is
presented, along with the explanation of thematic analysis used for interpreting
the interview data. Themes chosen based on the interview data were performance
and usability, content, and aesthetics. Each theme is a fundamental part
of the gaming experience and their effect on user experience can be further amplified
with user-driven innovations. The results of the research indicate that
user-driven innovations are often used by the players to cope with usability
issues, but also they tend to improve the overall user experience as well. Finally,
the thesis concludes with a discussion on the results and their meaning and
possible topics for future research are presented.
...
Muu nimeke
Effect of user-driven innovations on user experience in gamesAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestintä kuntien käyttäjälähtöisissä palveluinnovaatioissa
Pellinen, Noora (2015)Viestintää käyttäjälähtöisissä innovaatioissa on tutkittu varsin vähän. Tässä pro gradu -työssä tarkasteltiin, millaisia tehtäviä viestinnällä on käyttäjien osallistamisessa innovaatioprosesseihin ja millaisin perustein ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Optimizing User Experience through Analysis of the User Activity Patterns
Danilova, Olga (2021)The User Experience has gained a lot of interest in the Web development world lately. The need to hear the user during the process of application design and development has become obvious. It is a general practice of the ... -
Exploring Early Adolescents' Problem-Focused Strategies for Coping With Stressful IT Use Experiences
Mehtälä, Saana; Salo, Markus; Tikka, Sara; Pirkkalainen, Henri (Association for Information Systems, 2022)In today’s technology-oriented world, individuals’ ability to cope with information technology (IT) has become increasingly important. This is especially relevant for early adolescents, who are expected to use IT from an ... -
Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
Salminen, Reeta (2024)Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymmärtää pelaajiensa tarpeita sekä pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelinsä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. Tämä voidaan saavuttaa käyttäjälähtöisellä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.