Sinnikkyyttä etsimässä : varhaiskasvatuksen eväät elinikäisen oppimisen taidolle
Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kuvataan sinnikkyyden vahvistamisen keinoja sekä elinikäistä oppimista. Lisäksi tarkasteltiin sinnikkyyden merkitystä elinikäisen oppimisen taidoille näiden kuvausten valossa. Tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla valituista 18 paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Suunnitelmien valintaan vaikutti paikkakunnan asukasluku sekä sijainti. Aineisto koostui suunnitelmien sinnikkyyden vahvistamista sekä elinikäistä oppimista kuvaavista lauseista. Tuloksia tulkittiin teoriaan sekä aikaisempaan tutkimustietoon peilaten. Sinnikkyyden vahvistamisen keinoja kuvattiin paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa monipuolisesti kolmesta eri näkökulmasta, motivoinnin, sitoutumisen sekä pystyvyyden kautta. Elinikäisen oppimisen taidot jakautuivat suunnitelmissa ajattelutaitojen, oppimistaitojen sekä hyvinvoinnin kuvauksiin. Tutkimuksen tuloksista voitiin myös päätellä, että sinnikkyyden vahvistamisen keinojen kuvausten voidaan tulkita vahvistavan myös elinikäisen oppimisen taitoja. Sinnikkyys kasvaa, kun lapsi on sitoutunut, motivoitunut sekä kokee pystyvyyden tunnetta. Tämä tukee myös lapsen oppimis- ja ajattelutaitoja sekä hyvinvointia, jotka ovat elinikäisen oppimisen perusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5370]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
Säily, Esa (2017)Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää, miten eri alojen asiantuntijat elinikäisen oppimisen elämänkaarelta tukevat luovuutta ja innostusta heidän omissa työtehtävissään. Lisäksi tiedustelin haastateltavilta, millaisena he ... -
IKI-hankkeen satoa : ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa
Pesu, Emma (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tässä artikkelissa esitellään IKI-hankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatusryhmän kielitietoista toimintaa ja pohditaan, miten suomi toisena kielenä -pedagogiikka ilmenee päiväkotiryhmän arjessa. Aineistoa tarkastellaan ... -
Ohjaamot eurooppalaisessa elinikäisen ohjauksen kontekstissa
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura & Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus/Kohtaamo-hanke (ESR), 2020)Puheenvuoro tarkastelee Ohjaamojen kehittämistä eurooppalaisten elinikäisen ohjauksen periaatteiden, suuntaviivojen sekä EU:n koulutus-, työvoima- ja nuorisotakuun tavoitteiden näkökulmasta. Tarkasteltavina teemoina ovat ... -
Elinikäisen ohjauksen palvelukokonaisuus
Humalisto, Nina; Kaila, Emmi; Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2024)Tarkasteltaessa elinikäisen ohjauksen palvelukokonaisuutta viitataan tyypillisesti tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluihin, joiden avulla kaikenikäiset pystyvät tunnistamaan osaamisensa ja kiinnostuksensa sekä pohtimaan ... -
Elinikäisen ohjauksen koordinaatio ja kehittäminen
Harjula, Samira; Kalalahti Mira; Varjo, Janne (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2024)Tässä luvussa tarkastelemme elinikäisen ohjauksen koordinaatiota ja kehittämistä Suomessa. Näillä viittaamme erilaisiin (elinikäisen ohjauksen) suunnittelun, päätöksenteon ja arvioinnin prosesseihin sekä käytäntöihin. Luvun ...