Sinnikkyyttä etsimässä : varhaiskasvatuksen eväät elinikäisen oppimisen taidolle
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kuvataan sinnikkyyden vahvistamisen keinoja sekä elinikäistä oppimista. Lisäksi tarkasteltiin sinnikkyyden merkitystä elinikäisen oppimisen taidoille näiden kuvausten valossa. Tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla valituista 18 paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Suunnitelmien valintaan vaikutti paikkakunnan asukasluku sekä sijainti. Aineisto koostui suunnitelmien sinnikkyyden vahvistamista sekä elinikäistä oppimista kuvaavista lauseista. Tuloksia tulkittiin teoriaan sekä aikaisempaan tutkimustietoon peilaten. Sinnikkyyden vahvistamisen keinoja kuvattiin paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa monipuolisesti kolmesta eri näkökulmasta, motivoinnin, sitoutumisen sekä pystyvyyden kautta. Elinikäisen oppimisen taidot jakautuivat suunnitelmissa ajattelutaitojen, oppimistaitojen sekä hyvinvoinnin kuvauksiin. Tutkimuksen tuloksista voitiin myös päätellä, että sinnikkyyden vahvistamisen keinojen kuvausten voidaan tulkita vahvistavan myös elinikäisen oppimisen taitoja. Sinnikkyys kasvaa, kun lapsi on sitoutunut, motivoitunut sekä kokee pystyvyyden tunnetta. Tämä tukee myös lapsen oppimis- ja ajattelutaitoja sekä hyvinvointia, jotka ovat elinikäisen oppimisen perusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5302]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulukritiikkiin vastaaminen luovuuden ja elinikäisen oppimisen asenteen näkökulmista
Säily, Esa (2017)Tutkimukseni tehtävänä oli selvittää, miten eri alojen asiantuntijat elinikäisen oppimisen elämänkaarelta tukevat luovuutta ja innostusta heidän omissa työtehtävissään. Lisäksi tiedustelin haastateltavilta, millaisena he ... -
IKI-hankkeen satoa : ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa
Pesu, Emma (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tässä artikkelissa esitellään IKI-hankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatusryhmän kielitietoista toimintaa ja pohditaan, miten suomi toisena kielenä -pedagogiikka ilmenee päiväkotiryhmän arjessa. Aineistoa tarkastellaan ... -
Elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikka : eurooppalaisia lähtökohtia kansalliselle kehittämistyölle
Watts, Anthony G.; Vehviläinen, Sirpa; Ruusuvirta, Outi; Halmiala, Marjo; Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2013) -
Eurooppalainen elinikäinen ohjauspolitiikka : toimintakertomus 2011-12 : raportti eurooppalaisen elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikan verkoston työstä kaudella 2011-12 : toimintakertomuksen tiivistelmä
European Lifelong Guidance Policies (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2013) -
Elinikäisen ohjauksen kehittäminen alueilla : kehittämistoiminnan edellytykset, ohjauspalvelut ja niiden saatavuus
Saukkonen, Sakari; Halmiala, Marjo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2015)