Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaasovaara-Pösö, Salla
dc.contributor.authorSalonsaari, Niina
dc.date.accessioned2024-06-18T10:35:06Z
dc.date.available2024-06-18T10:35:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95993
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kuvataan sinnikkyyden vahvistamisen keinoja sekä elinikäistä oppimista. Lisäksi tarkasteltiin sinnikkyyden merkitystä elinikäisen oppimisen taidoille näiden kuvausten valossa. Tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tutkimus ja analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin harkinnanvaraisella otannalla valituista 18 paikallisesta varhaiskasvatussuunnitelmasta. Suunnitelmien valintaan vaikutti paikkakunnan asukasluku sekä sijainti. Aineisto koostui suunnitelmien sinnikkyyden vahvistamista sekä elinikäistä oppimista kuvaavista lauseista. Tuloksia tulkittiin teoriaan sekä aikaisempaan tutkimustietoon peilaten. Sinnikkyyden vahvistamisen keinoja kuvattiin paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa monipuolisesti kolmesta eri näkökulmasta, motivoinnin, sitoutumisen sekä pystyvyyden kautta. Elinikäisen oppimisen taidot jakautuivat suunnitelmissa ajattelutaitojen, oppimistaitojen sekä hyvinvoinnin kuvauksiin. Tutkimuksen tuloksista voitiin myös päätellä, että sinnikkyyden vahvistamisen keinojen kuvausten voidaan tulkita vahvistavan myös elinikäisen oppimisen taitoja. Sinnikkyys kasvaa, kun lapsi on sitoutunut, motivoitunut sekä kokee pystyvyyden tunnetta. Tämä tukee myös lapsen oppimis- ja ajattelutaitoja sekä hyvinvointia, jotka ovat elinikäisen oppimisen perusta.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.othersinnikkyys
dc.subject.otheravaintaidot
dc.titleSinnikkyyttä etsimässä : varhaiskasvatuksen eväät elinikäisen oppimisen taidolle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406184759
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovarhaiskasvatussuunnitelmat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot