Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorVäätänen, Frida
dc.date.accessioned2024-06-17T10:50:21Z
dc.date.available2024-06-17T10:50:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95968
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa perehdytään syvemmälle työntekijävaikuttajien tuottamiin vide-osisältöihin TikTok-sovellusalustalla. Työntekijävaikuttajat ovat mielenkiintoinen, ja vai-kuttajamarkkinoinnin saralla uudempi tutkimuksen kohde. Työntekijävaikuttajien moti-vaattorit sisällöntuottamiseen ovat erilaiset kuin perinteisillä vaikuttajilla, sillä sisällön-tuotanto ei useinkaan perustu kaupallisten yhteistöiden tuottamiseen, eikä näin ollen mo-tivaattori toimintaan usein ole ainakaan suora taloudellinen hyötyminen. Työntekijävaikuttajat ja heidän tuottamansa sisältö heijastelee organisaatioiden onnistumisia (tai epäonnistumisia) sisäisen markkinoinnin parissa. Toisaalta taas työn-tekijävaikuttajilla on merkittävä potentiaali vaikuttaa useisiin sidosryhmiin, kuten organi-saation sisäisesti muihin työntekijöihin kuin myös esimerkiksi kuluttajiin sekä esimerkiksi organisaation potentiaalisiin työntekijöihin. Työntekijävaikuttamisen ymmärtäminen on-kin siis merkittävää, sillä niin organisaatiot, kuin myös työntekijätkin voivat parhaimmil-laan hyötyä siitä monella tapaa. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Tutkimuksessa analy-soitiin TikTok-alustalla neljän eri työntekijävaikuttajan profiilit sekä kymmenen videota heidän profiileistaan. Videoita analysoitiin työntekijäpohjaisen brändipääoman näkö-kulmasta, ja koodikehikko luotiin hyödyntäen työntekijäpohjaisen brändipääoman di-mensioita. Tutkimuksen avulla työntekijävaikuttajien videoita saatiin kategorisoitua, ja vide-oista löydettiin merkkejä työntekijäpohjaisen brändipääoman ilmentymisestä. Videoista löydettiin kolme pääkategoriaa, huumori, informatiivinen ja sekalainen, joiden alle koot-tiin myös alakategorioita. Brändin ilmenemisessä tutkittujen työntekijävaikuttajien välillä oli jonkin verran eroavaisuuksia, mutta tästä saatiin myös ideoita jatkotutkimukselle. Koodikehikon ulkopuolelta merkittävä löydös oli se, että työntekijävaikuttajien videoissa oli havaittavissa merkittävänä osa-alueena myös vaikuttajien henkilökohtainen brändäys myös työnantajabrändin lisäksi.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleBrändipääoman ilmentyminen työntekijävaikuttajien videoissa TikTok-alustalla
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406174734
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY