Evaluating End-User Documentation from a Minimalist Perspective : a Heuristic Evaluation of Two Smart Watch User Manuals
Teknologian nopea kehittyminen viimeisten vuosikymmenten aikana on muuttanut ihmisten päivittäistä elämää merkittävällä tavalla ja erilaisten teknologioiden ja laitteiden käyttämisestä on tullut osa niin vapaa-aikaa kuin työelämää. Samalla myös laadukkaan käyttäjädokumentaation, kuten käyttöohjeiden, verkossa julkaistavien ohjeiden sekä verkkosivujen, tuottamisesta erilaisille kohderyhmille on tullut entistä tärkeämpää. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella käyttäjädokumentaatiota ja arvioida sen laatua minimalismin näkökulmasta, joka on käyttäjälähtöinen ja toimintaorientoitunut lähestymistapa dokumentaation kehittämiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden eri älykellon käyttöohjeesta: Samsungin Galaxy Watch -kellon sekä Applen Apple Watch -kellon ohjeesta. Aineisto koostui yhteensä 72 sivusta, jotka keskittyivät kellojen perustoimintoihin vertailun
helpottamisen vuoksi. Käyttöohjeiden laadun arviointia varten suoritettiin heuristinen arviointi hyödyntäen Virtaluodon, Suojasen ja Isohellan (2021) minimalismiheuristiikkoja. Analyysin tavoitteena oli selvittää, (1) millä tavalla käyttöohjeet noudattavat minimalismin periaatteita ja (2) mitä eroja arviointi paljastaa käyttöohjeiden välillä. Analyysi osoitti, että molemmista käyttöohjeista on havaittavissa piirteitä, jotka noudattavat minimalismin periaatteita, mutta erityisesti Samsungin ohjeessa esiintyi ongelmia. Ongelmat liittyivät erityisesti sisällön määrään sekä jäsentelyyn ja lisäksi erilaisten symbolien käyttö oli epäjohdonmukaista.
Vaikka tutkimusten mukaan dokumentaation laadulla voi olla merkitystä käyttäjien mielipiteeseen tuotteesta sekä yrityksestä, analyysin tulokset osoittivat, että eri valmistajien käyttöohjeiden välillä voi olla huomattavia eroja niiden laadussa, erityisesti kun niitä tarkastellaan minimalismin näkökulmasta. Tätä tutkimusta on näin ollen mahdollista hyödyntää manuaalien laadun parantamisessa ja varmistamaan, että ne ovat mahdollisimman käyttäjäystävällisiä. Tutkimusta voi käyttää esimerkkinä siitä, miten manuaalien laatua voi arvioida merkittävimpien ongelmien löytämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Applying Minimalism in the Real World : Results From a Workshop
Suomivuori, Tiia; Virtaluoto, Jenni; Suojanen, Tytti (Vaasan yliopisto, 2020)Minimalism is a user-centered, contextual and goal-oriented approach to technical communication originally developed by John M. Carroll (1990). In minimalism, the aim is to produce user documentation that focuses on the ... -
Uncovering the work processes of technical documentation and defining requirements for a CCMS : a case study
Nieminen, Jasu (2024)Teknistä dokumentointia toteutetaan erilaisilla työkaluilla. Tuotetietoja tuotetaan ja välitetään asiakkaille ohjelmilla, jotka ovat kehittyneet vastaamaan alan ammattilaisten tarpeita. Perinteisten lineaaristen dokument ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Vastuullisuusarvot suomalaisten tekstiiliyritysten tarinoissa
Virsu, Ville; Sjöblom, Paula; Mäkelä, Marileena; Onkila,Tiina (Vaasan yliopisto, 2022)Textile industry causes significant negative environmental and social impacts. Sustainability in the industry has lately yielded more and more research interest, however, sustainability communication is underresearched ... -
Instructed perception and action : The mutual accomplishment of manual know-how in using VR games
Piirainen-Marsh, Arja; Olbertz-Siitonen, Margarethe (Elsevier, 2024)This paper investigates how manual know-how is manifested in instructed action in a technologized setting characterised by distributed spaces and bodies. Drawing on data from a temporary game lab where co-present participants ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.