Vastuullisuusarvot suomalaisten tekstiiliyritysten tarinoissa
Virsu, V., Sjöblom, P., Mäkelä, M., & Onkila, T. (2022). Vastuullisuusarvot suomalaisten tekstiiliyritysten tarinoissa. In H. Katajamäki, M. Enell-Nilsson, H. Kauppinen-Räisänen, & H. Limatius (Eds.), Responsible Communication (pp. 176-193). Vaasan yliopisto. VAKKI publications, 14. https://vakki.net/wp-content/uploads/2022/12/RC2022A11.pdf
Julkaistu sarjassa
VAKKI publicationsPäivämäärä
2022Oppiaine
ResurssiviisausyhteisöSustainable BusinessKestävä liiketoiminta ja talous (painoala)Yritysten ympäristöjohtaminenBasic or discovery scholarshipSchool of Resource WisdomSustainable BusinessSustainable Business and Economy (focus area)Corporate Environmental ManagementBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & VAKKI, 2022
Textile industry causes significant negative environmental and social impacts. Sustainability in the industry has lately yielded more and more research interest, however, sustainability communication is underresearched area. In this paper, we will focus on sustainability communications in the Finnish textile industry through the stories of companies in their webpages. Storytelling has traditionally been a mode of transmitting, producing and reproducing the culture. Stories produce a structure in the reality, explain phenomena and concretize abstract concepts. In this research, we approach the stories as rhetorical devises, which address, attract and connect the reader to the company behind the story. We analysed 172 companies’ webpages by focusing on the common themes addressing sustainability. Our analysis revealed six themes: durability, opposing fast-fashion, conscious consuming, transparent processes, Finnish and local production, and (Finnish) nature. Corporate sustainability stories use various rhetorical means to convey the image of sustainability. The story structures include ideas of change, solving problems and building a better world. However, it is vital to remember that sustainability communications also define what sustainability is. Corporate sustainability stories invite the reader to accept the corporate view on sustainability.
...
Julkaisija
Vaasan yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-69732-1-0Konferenssi
VAKKI SymposiumKuuluu julkaisuun
Responsible CommunicationISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-6841Asiasanat
Suomi vastuuviestintä hardware documentation heavy industry machinery end-user instructions heuristic evaluation minimalism technical communication yritykset yritysvastuu ulkoinen viestintä kestävä kulutus eettisyys narratiivisuus WWW-sivut retoriikka vastuullisuus markkinointiviestintä tekstiiliteollisuus ympäristövastuu mielikuvamarkkinointi
Alkuperäislähde
https://vakki.net/wp-content/uploads/2022/12/RC2022A11.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164231418
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1276]
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Applying Minimalism in the Real World : Results From a Workshop
Suomivuori, Tiia; Virtaluoto, Jenni; Suojanen, Tytti (Vaasan yliopisto, 2020)Minimalism is a user-centered, contextual and goal-oriented approach to technical communication originally developed by John M. Carroll (1990). In minimalism, the aim is to produce user documentation that focuses on the ... -
Minimalism for the Win : User-Centered Design for Guidance in Industrial Maintenance
Heinonen, Hanna; Virtaluoto, Jenni; Suomivuori, Tiia; Forsman, Kristian; Kangas, Tuomas; Siltanen, Sanni (Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2022)Background: We conducted an exploratory study to test the delivery of technical instructions built on the principles of minimalism. The aim was to investigate how we could support target users’ skill levels in a context-sensitive ... -
Yritysten ja kuluttajien osallistuminen biodiversiteetin suojeluun : tavoitteet, esteet ja ehdot
Uusitalo, Outi (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Narrative Start-up Identity Construction as Strategic Communication
Ala-Kortesmaa, Sanna; Laapotti, Tomi; Mikkola, Leena (Routledge, 2022)In this qualitative case study, positioning itself within the social constructionist approach, we aimed to investigate and interpret identity narration and organizational identity in strategic external and internal ... -
Sustainability and sustainability communication of pharma industry companies located in Finland
Sirkko, Hannamari (2023)Yritysvastuu on keskeinen osa yritysten toimintaa ja vastuullisuutta odotetaan ympäristöön, sosiaaliseen vastuuseen ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Vaikka yritysvastuullisuuden ilmiölle ei ole olemassa tarkkaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.