dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Mäntymäki, Veera | |
dc.contributor.author | Ritari , Enni | |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T07:31:18Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T07:31:18Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95776 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla, millaisia haasteita huono-osaisen alueen koulun pedagoginen henkilökunta kohtaa, sekä millaisilla keinoilla he pyrkivät vastaamaan haasteisiin koulun arjessa. Tutkimus on ajankohtainen, sillä koulusegregaatio on kasvava ilmiö yhteiskunnassamme. Maassamme on kuitenkin tutkimuksellisesti vielä varsin vähän tietoa siitä, millaisia haasteista huono-osaistuneiden alueiden koulut arjessaan kohtaavat. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys perustuu koulutukselliseen tasa-arvoon, jota alueellisesta eriytymisestä johtuva koulusegregaatio haastaa.
Tutkimusaineisto kerättiin yhdeltä huono-osaisen alueen koululta ja se koostui seitsemän pedagogisen henkilökunnan jäsenen haastatteluista (N=7). Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2024, ja se analysoitiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset jaettiin molempien tutkimuskysymysten osalta kolmeen pääluokkaan: 1) Oppilas, 2) Pedagoginen henkilökunta ja 3) Resurssit. Tuloksista voidaan havaita pääluokkien keskinäinen vuorovaikutus: yhden pääluokan haasteet heijastuvat myös muihin luokkiin. Vastaavasti myös yhden pääluokan haasteisiin vastaaminen voi vähentää haasteita muissa pääluokissa. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että tutkimuskoululla näyttäytyy moninaisia haasteita, kuten oppilaiden käytösongelmia ja opetuksen eriyttämisen haasteita. Henkilökunta vastasi haasteisiin esimerkiksi tarjoamalla oppilaille yksilöllistä tukea ja hyödyntämällä henkilöstöresursseja. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | koulusegregaatio | |
dc.subject.other | koulutuksellinen tasa-arvo | |
dc.subject.other | alueellinen eriytyminen | |
dc.title | Koulusegregaatio koulutuksellisen tasa-arvon haastajana : pedagogisen henkilökunnan kokemuksia haasteista huono-osaisen alueen koulun arjessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406124543 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | huono-osaisuus | |
dc.subject.yso | segregaatio | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | eriarvoisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |